Proszę przygotować nasiona np.: grochu, fasoli, słonecznika, dyni ( to co mamy dostępne)
„ Co to za nasionko”- zabawa dotykowa
Przed zabawą dziecko nazywa zgromadzone nasiona. Wkładamy do woreczka lub jakiegoś naczynia nasionka, dziecko zamyka oczy i wyciąga jedno nasionko, mówi co to jest.
Układanie różnych kompozycji z tych nasion- według pomysłu dzieci
„ Liczymy nasionka”- zabawa matematyczna
Rozsypujemy na stole wymieszane nasiona: grochu, fasoli, słonecznika. Dzieci za pomocą patyczka lub pęsety rozdzielają je na poszczególne rodzaje, opisują różnice w ich wyglądzie, wielkości, kształtu, koloru.
Układanie w szeregu nasion- dzieci określają, których jest więcej, których mniej
- dzieci 3-4 letnie ( do 5 elementów)
- dzieci 5 letnie w zakresie 10-u elementów
* łączenie elementów w pary
* liczenie ziaren z poszczególnych grup
* tworzenie rytmów typu: groch- fasola- słonecznik, groch…( dzieci 3-4 letnie)
2 ziarna słonecznika- 1 ziarno fasoli- 3 ziarna grochu, 2 ziarna słonecznika…
( dzieci 5- letnie)
Układanie kwiatki z nasion, np.: kładą ziarna słonecznika wokół ziarna grochu i odwrotnie, następnie licza płatki i mówią, których jest mniej
Doświadczenia z nasionami
Dzieci wkładają watę lub waciki, czy ligninę do plastikowego kubeczka jednorazowego, nalewają do niego tyle wody, by była wilgotna i wkładają do niego wybranego rodzaju nasionek. Przez najbliższy czas prowadzą obserwacje przyrodnicze.
Wykonanie grzechotek z wykorzystaniem plastikowej butelki i nasion
Granie na grzechotkach do piosenki „ Wiosna, wiosenka”
„ Ptaki lecą do gniazd”- zabawa ruchowa
Rozkładamy na dywanie np.: chusteczki higieniczne- to są gniazda. Dziecko swobodnie biega, na sygnał powrotu dziecko zajmuje – jedno gniazdo, odpoczywa