Temat; ,,Co słychać wiosną w gnieździe ?’’
1.Ćwiczenie palców i dłoni - ,,Gniazdo’’
Pomoce; kółko do sersa lub koło wycięte z tektury, spinacze, małe piłeczki lub wycięte z papieru owale [kształt jajka].
Dziecko przyczepia spinacze chwytem pęsetowym do brzegów koła. Mama lub tata określa kolejność , kolor i liczbę spinaczy [pierwszy, drugi, trzeci...]. Na koniec wkłada do koła [gniazda] kilka piłeczek lub jak wyżej, symbolizujących jaja ptasie. Dziecko przelicza piłeczki, stosując liczebniki porządkowe [pierwszy, drugi, trzeci …] i pokazuje wynik na palcach.
2.Zabawa ruchowa ,,Słońce świeci ,deszcz pada’’.
Na hasło ,,słońce świeci’’- dziecko porusza się po pomieszczeniu w dowolny sposób, ciesząc się, iż świeci słońce. Na hasło; ,,pada deszcz’’- dziecko zatrzymuje się w bezruchu, tworząc ramionkami daszek nad głową [parasolkę]. Zabawę można powtórzyć kilka razy.
3.Zabawa badawcza ,,Co znajduje się w skorupce jajka?’’
Pomoce; surowe jajko, talerzyk. Przed zabawą proponuję umyć i sparzyć jajko.
Dziecko, siedząc przy stoliku, ogląda jajko i podaje związane z nim określenia, np. małe , duże, twarde, białe, kremowe, okrągłe, owalne, gładkie, itp. Mama lub tata uderza w skorupkę jajka i wylewa zawartość na talerzyk. Nazywa części jajka; białko , żółtko. Dziecko ogląda skorupki jajka sprawdza, czy łatwo da się je pokruszyć. Jajko wybite na talerzyk dziecko dotyka delikatnie, sprawdza konsystencje. Po zabawie- dokładnie myje ręce.
4. ,,Pisklęta w gnieździe ‘’- praca plastyczna. [Załącznik 1]
Kartę z załącznika 1 można wydrukować lub samodzielnie wyciąć z kartonu [ np. po butach ] koło o średnicy ok. 10 – 15 cm. oraz pisklęta wg możliwości. Z szarego papieru, bibuły dziecko wydziera paski tworzące gałązki i trawę, z których powstanie gniazdo. Przykleja paski na kole, tworząc gniazdo. Przykleja wycięte pisklaki w gnieździ.
Warto spróbować .Fajna zabawa!!! [Załącznik 2]