Scenariusz działań edukacyjnych 1. Słuchanie wiersza „ Wiosna” Wiosna w zielonej sukience nogami bosymi stąpa. I gdzie stopę stawia, Tam…to chyba czary- Wiosenny kwiat zostawia. Po spacerze wiosny Świat zmienia się cały. Ptaki wśród zieleni Radośnie śpiewają, Motyle fruwają, Świerszcze cicho grają. Kwiaty kolorowe Wśród traw zakwitają. Gdyby nie ty, wiosno, I te twoje czary, To świat byłby pewnie I smutny, i szary. 2. Rozmowa na temat treści wiersza: - Jaką sukienkę ma wiosna z wiersza? - Co to znaczy stąpać?( wyjaśniamy, jeśli dziecko nie rozumie znaczenia tego słowa) - Co zostawiała wiosna w miejscu, gdzie chodziła? - Kogo było słychać wśród zieleni? - O jakich jeszcze zwierzętach jest mowa w wierszu? - Jak wyglądałby świat, gdyby nie było wiosny? 3. Obserwacja przez okno otoczenia, zwrócenie uwagi na drzewa, krzewy- jakie zmiany w ich wyglądzie zauważają dzieci. Porównujemy z opisem w wierszu. 4.Nauka na pamięć wiersza ( 3 latki tylko osłuchują się, 4-latki wybrany fragment, 5-latki- cały wiersz, ale nie od razu , można fragmentami i przez kolejne dni utrwalać) 5. „ Czerwony jak…”- zabawa twórcza Podajemy nazwę koloru, a dziecko- przykład czegoś, co kojarzy mu się z tym kolorem. 6. Malujemy wiosennymi kolorami- dzieci młodsze malują farbami plakatowymi dowolny obrazek. 7. „ Tulipany”- praca plastyczna dla dzieci 5 letnich Przygotować należy widelec i farby plakatowe. Zadaniem dziecka jest zanurzanie widelca w farbie plakatowej i odbijanie na kartce – to będzie kwiat tulipana. Na końcu zanurzają w zielonej farbie bok widelca i również odbijają go na kartce- to będą łodygi i liście.