Scenariusz sytuacji edukacyjnej - M. Ciężka
Temat dnia: „Wiosenne przebudzenie”

1. Zabawa „Cieszę się, że przyszła wiosna, bo… - dziecko kończy zdanie, np. Cieszę się, że przyszła wiosna, bo wszystko budzi się do życia.
2. „Wiosna jest…” – podawanie atrybutów wiosny.
Dziecko podaje atrybuty wiosny, a N. zapisuje je na kartce z napisem: WIOSNA JEST… ( kolorowa, radosna, pachnąca, wesoła, ciepła, słoneczna, miła, rozćwierkana, …..)
3. Słuchanie wiersza M. Konopnickiej „Jaskółka”
Podczas mówienia wiersza przez N. dziecko, na sygnał, naśladuje odgłosy piskląt: pi, pi, pi, pi…
Czarna jaskółeczka do gniazdeczka leci.
Pi! pi! pi! pi! – krzyczą głodne dzieci.
Czarna jaskółeczka robaczki przynosi.
Pi!, pi!, pi!, pi!- każde o nie prosi.
Czarna jaskółeczka karmi dziatki swoje.
Pi!, pi!, pi!, pi! – krzyczą wszystkie troje!
Czarna jaskółeczka po muszki już leci.
Pi!, pi!, pi!, pi! – krzyczą głodne dzieci.
4. Rozmowa o ptasich gniazdach, składaniu w nich jaj i wysiadywaniu piskląt ( załącznik)
• Dlaczego ptaki budują gniazda? – N. mówi, że ptaki są jajorodne, czyli ich młode wykluwają się z jaj.
• Dlaczego ptaki budują gniazda?- do budowy gniazd wykorzystują: trawę, gałązki, liście, igły, mech, porosty, bawełnę, pajęczynę, kokony, sierść, pióra, nici, papier.
• Gdzie ptaki budują gniazda?
• Czy wszystkie ptaki budują gniazda?
• Co się dzieje z ptakami, gdy wykluwają się z jajek? – swobodne wypowiedzi dziecka: rosną, uczą się latać, dorastają, zakładają swoje rodziny i gniazda.
5. Oglądanie różnych jaj, porównywanie ich wielkości ( załącznik)
6. Zabawa badawcza „Co jajko ma w środku?”
- Oglądanie jajka, potrząsanie nim, rozbijanie go.
- Poznanie budowy jajka – białko, żółtko, skorupka.

Zabawa ruchowa „Jaskółki” – N. rozkłada na podłodze np. kilka poduszek, mówi tekst:
Na polu chatka, do chatki ścieżka.
Pod dachem, w gniazdku, jaskółka mieszka.
Małe pisklęta nie chcą być same,
Cichutko piszczą, wołają mamę.

Dziecko jest mała jaskółką. Biega pomiędzy poduszkami ( gniazdkami) i naśladuje głos piskląt: pi, pi, pi. Gdy N. skończy mówić, jaskółka wchodzi na wybraną poduszkę – to jej gniazdko.
7. Oglądanie zdjęcia ptasiego pióra – zapoznanie z jego budową (załącznik)
N. wyjaśnia, że pióro składa się z elastycznej osi oraz promyków, które od niej odchodzą z jednej i z drugiej strony i nie łączą się ze sobą. Na skrzydłach ptaki maja pióra zwane lotkami, dzięki którym latają. Z ogona wyrastają pióra zwane sterówkami. One pozwalają ptakom utrzymać równowagę.
8. Zabawa plastyczna – „ Jaskółka z rolki” ( załącznik)
9. Zabawy ruchowe – (załącznik)
10. Popołudniowe karty pracy – cz.3, s.54, 55, 57

https://www.youtube.com/watch?v=RterFPqfAd4

 

 

 

Tytuł Typ Rozmiar Dodany przez
Załącznik nr 1 jpg 523.96 KB Małgorzata Podgórska
Załącznik nr 2 jpg 80.80 KB Małgorzata Podgórska
Załącznik nr 3 jpg 58.17 KB Małgorzata Podgórska
Załącznik nr 4 jpg 440.60 KB Małgorzata Podgórska
Załącznik nr 5 jpg 47.07 KB Małgorzata Podgórska
Załącznik nr 6 jpg 57.79 KB Małgorzata Podgórska
Załącznik nr 7 jpg 45.67 KB Małgorzata Podgórska
Opis zmian Data Osoba Porównaj
Artykuł został utworzony.
Dodane załączniki
sobota, 28 marzec 2020 18:53 Małgorzata Podgórska
Artykuł został zmieniony. sobota, 28 marzec 2020 18:53 Małgorzata Podgórska