Temat dnia: Powroty ptaków
1. Ćwiczenie logopedyczne usprawniające narządy mowy (język, wargi, żuchwę)
Dziecko ma lusterko. Rodzic demonstruje dziecku prawidłowe wykonanie ćwiczeń, powtarzając je kilkakrotnie.
- „Fruwający ptak”- dziecko dotyka czubkiem języka za górnymi i za dolnymi zębami, tak jak ptak, który siada na gałęzi drzewa i na ziemi. - „Dziobek ptaka”- dziecko wypycha wargi do przodu i na zmianę zamyka je i otwiera. - „Wysiadywanie jaj”- dziecko przykleja język za górnymi zębami i nie rusza nim przez 30 sekund. -„Budujemy gniazdko”- dziecko przesuwa język po górnej i dolnej wardze od zewnętrznej strony ust, a następnie „ląduje w gnieździe”, przykleja język przy górnym dziąśle. - „Dzięcioł”- dziecko uderza czubkiem języka za górnymi zębami.
2. Zabawa ruchowa „Gra w zielone”
Rodzic rozmieszcza w salonie różne przedmioty w kolorze zielonym. Pyta dziecka: Grasz w zielone? Dziecko odpowiada: Gram! Rodzic: Masz zielone? Dziecko: Mam! Wówczas dziecko musi dotknąć jakiegoś przedmiotu w kolorze zielonym. Zabawę można powtórzyć kilka razy. Przedmiotu szuka na zmianę dziecko i rodzic.
3. Zabawa dydaktyczna „Gdzie siedzi ptak?”
W zabawie można wykorzystać ptaka pluszowego, plastikowego. Dziecko odwraca się tyłem a rodzic kładzie zabawkę w jakimś miejscu. Dziecko się odwraca a rodzic mówi, gdzie położył zabawkę. Zadaniem dziecka jest ją odnaleźć. Ptaka można położyć np. na półce, pod krzesłem, obok …, za …, przed …, między …. Potem role się zmieniają i dziecko chowa zabawkę.
4. Ćwiczenie słownikowe „Lubię ptaki, bo…”
Rodzic układa piórko na otwartej dłoni. Dmucha na piórko tak, żeby doleciało do rąk dziecka i mówi zdanie „Lubię ptaki, bo …”. Teraz dziecko układa piórko na dłoniach i dmucha tak, by doleciało do rąk rodzica i mówi zdanie „Lubię ptaki, bo …”.
5. Karta pracy nr 40 i 41 (cz. 4.) dla dzieci 5-letnich