Scenariusz sytuacji edukacyjnej dla grupy PAJACYKI
- Górecka
Dzisiaj jest MIĘDZYNARODOWY DZIEŃ KSIĄŻKI dla DZIECI.
W książeczce płynie rzeczka,
w książeczce szumi las.
W prześlicznych swych książeczkach,
tysiące przygód masz.
Lecz chroń i szanuj książki,
i kartek nie rwij też.
WPIERW DOBRZE UMYJ RĄCZKI, A POTEM KSIĄŻKĘ BIERZ.
Temat dnia : Powroty ptaków.
Książki o tematyce przyrodniczej, to bogactwo wiedzy. Na pewno chętnie je oglądacie.
- Rozwiązujemy zagadki o ptakach.
Pióra biało – czarne,
buciki czerwone;
uciekają przed nim żabki,
bardzo przestraszone. ( bocian )
Bocian biały zamieszkuje tereny trawiaste, często blisko zbiorników wodnych, bagiennych. Lubi rozproszone drzewa, na których lubi gniazdować i nocować. Unika terenów zimnych, o gęstej roślinności. Nie unika siedzib ludzkich i często gnieździ się nawet w środku wsi.
Zakłada duże, koliste gniazda z misternie ułożonych gałęzi. Dla młodych piskląt, dodaje
mech, słomę i to co znajdzie np. papier. Jest ptakiem mięsożernym, zjada gryzonie, przez co jest ptakiem lubianym przez rolników.
Wiosną do nas przyleciała Już po lesie kuka,
ta ptaszyna czarna, mała. gniazdka sobie szuka.
Murować się nauczyła. Jak znajdzie, podrzuca swoje jaja,
aby gniazdko ulepiła. ( jaskółka ) nich je inni wygrzewają. ( kukułka )
Odszukajcie na globusie lub w atlasie, drogę ptaków z ciepłych krajów do Polski.
Poszukajcie Egipt – miejsce gdzie zimują bociany. Co mogą mijać, gdy wracają do nas?.
- Karta pracy, cz. 3, s. 67.
- Zabawa ruchowa „Wiosenne porządki w ogrodzie”.
Naśladujemy jak: grabimy liście, przekopujemy grządki, sadzimy sadzonki, podlewamy
kwiaty.
II.
- Nazwy ptaków – ćwiczenia w czytaniu z rodzicem i samodzielnie.
Karta pracy, cz. 3, s. 68.
- Rozwiązanie zagadki:
Śpiewa wysoko głos ma podobny
piosenki do słonka, do dźwięku dzwonka. ( skowronek )
- WYSTAWA MOICH ULUBIONYCH KSIĄŻEK.
Z okazji Dnia Książki dla Dzieci zaprezentujcie swoją kolekcję. Sposób jest dowolny-piramida, płotek itp.. Wybierzcie je za zgodą rodziców. Prześlijcie zdjęcie.
III.
- Przygotowanie historyjki obrazkowej - „Mały wróbel”. Wyprawka, karta D, nożyczki, klej.
Wytnijcie obrazki, ustalcie kolejność. Potem naklejcie na kartkę. Opowiedzcie rodzicom
całą historyjkę. Możecie wymyślić swój tytuł.
Miłej zabawy!