Czwartek 02.04.2020
Temat dnia: Ptasie trele
- Zabawa dydaktyczna „Przeczenia”
Dziecko dopowiada przeczenia do podanych przez rodzica słów: nieszybki (wolny), nieciepły (zimny), niemały (duży), niestary (młody), nie mokry (suchy), niewesoły (smutny), niedaleki (bliski), niebiedny (bogaty), niedługi (krótki), itp.
- Ćwiczenie rozwijające kreatywność „Dokończ zdanie”
Dziecko a potem rodzic kończy zdanie „Gdybym umiał latać, to …”.
- Ćwiczenie ortofoniczne z zastosowaniem wiersza B. Szelągowskiej „Ptasie trele”
Rodzic czyta wiersz a dziecko słucha:
Znów nastała wiosna! Ptaki nadlatują. A co będą robić? Gniazda pobudują.
Fiu, fiu, fiu, fi, fi, fi! Jakie piękne dni!
Na drzewach wysoko albo w trawie – nisko. Tak by do swych piskląt zawsze miały blisko.
Fiu, fiu, fiu, fi, fi, fi! Jakie piękne dni!
Gdy skończą budować, jajeczka w nich złożą. By było im ciepło, na nich się położą.
Fiu, fiu, fiu, fi, fi, fi! Jakie piękne dni!
Wykluły się wreszcie z jajeczek pisklęta i każdy maluszek te trele pamięta!
Fiu, fiu, fiu, fi, fi, fi! Jakie piękne dni!
Rodzic pyta dziecko: „Czym zajmowały się ptaki?”. Ponownie czyta wiersz, a dziecko powtarza fragment tekstu: Fiu, fiu, fiu, fi, fi, fi! Jakie piękne dni!
- Improwizacja ruchowa do wiersza
Rodzic jeszcze raz czyta wiersz, a dziecko pokazuje ruchem jego treść: przylot ptaków, budowanie gniazd, wysiadywanie jajek.
- Ćwiczenie słuchu fonematycznego
Rodzic mówi słowa, a dziecko ma klasnąć, gdy usłyszy głoskę „f” na początku. Przykładowe słowa: autobus, foka, kompot, farby, flet, pędzel, woda, flaga, nurek, fasola, bocian, folia, baton, frotka, wrona, kufer, fusy, itd.
- Zabawa „Raz, dwa, trzy, bocian patrzy”
Rodzic jest odwrócony tyłem do dziecka. W tym czasie dziecko skacze po pokoju w przysiadzie jak żabka. Rodzic mówi: „Raz, dwa, trzy, bocian patrzy” i odwraca się a dziecko zastyga w bezruchu. Jeśli się poruszy, to dziecko przejmuje rolę bociana, a rodzic żabki.
- Karta pracy nr 48 i 49, cz. 4. (5-latki)