Temat dnia: Ptasie trele – 02.04.2020r.
Cele :
- usprawnianie narządów mowy
- prezentowanie prawidłowej artykulacji głoski „f”
- rozwijanie wyobraźni, sprawności manualnej
Formy aktywności dziecięcej:
językowa, przyrodnicza, plastyczna, ruchowa
Przebieg spotkania:
- Wszyscy są witam Was - już zabawy nadszedł czas. Jestem ja, jesteście Wy - Raz, dwa, trzy! Witam was moje Krasnoludki – dzisiaj już mamy czwartek – czwarty dzień tygodnia. W przedszkolu przywitalibyśmy ten dzień żółtą, uśmiechniętą buźką, bo my wiemy, że śmiech to zdrowie, radość, a więc uśmiechnijmy się do siebie i pobawmy się wesoło. Przygotujcie teraz do pierwszej zabawy lusterka małe, takie do ręki lub stańcie przed jakimś lustrem w waszym domu
- Ćwiczenia logopedyczne usprawniające narządy mowy – język, wargi, żuchwę Widząc się w lusterku będziemy teraz naśladować naszym językiem fruwające ptaszki. Dotykamy czubkiem języka za górnymi i za dolnymi zębami tak, jak ptak, który siada na gałęzi i na ziemi. Jeżeli nie wiesz jak to zrobić, poproś rodzica o pokazanie. Druga zabawa – to dziobek ptaka. Wypychamy wargi do przodu i na zmianę zamykamy je i otwieramy. Teraz będziemy budować gniazdo. Przesuwamy język po górnej i po dolnej wardze od zewnętrznej strony ust. I przyszedł czas na wysiadywanie jajek w gnieździe. Przyklejamy język za górnymi zębami i nie ruszamy nim przez 30 sekund.
- Ćwiczenie ortofoniczne z zastosowaniem wiersza B. Szelągowskiej „ Ptasie trele” Teraz będziecie wspólnie z rodzicami mówić wiersz o ptakach. Ale zanim to zrobicie, proszę, żebyście patrząc w lusterko powiedziały głoskę „f” – (jest to głoska wargowo – zębowa). Wykonaj to zadanie wspólnie z rodzicem. Zbliżamy górne zęby do dolnej wargi i wypuszczamy powietrze przez powstałą szczelinę. Zwróćmy uwagę aby przy wymawianiu głoski „f” nie wybrzmiewała dodatkowo głoska „y”. A teraz Rodzic czyta wiersz a Ty uważnie słuchaj:
Znów nastała wiosna!
Ptaki nadlatują.
A co będą robić?
Gniazda pobudują.
Fiu, fiu, fiu, fi ,fi ,fi – jakie piękne dni!
Na drzewach wysoko
albo w trawie nisko.
Tak by do swych piskląt
zawsze miały blisko.
Fiu, fiu, fiu, fi, fi, fi – jakie piękne dni!
Gdy skończą budować,
jajeczka w nich złożą.
By było im ciepło,
na nich się położą.
Fiu, fiu, fiu, fi, fi ,fi – jakie piękne dni!
Wykluły się wreszcie
z jajeczek pisklęta.
I każdy maluszek
te trele pamięta!
Fiu, fiu, fiu, fi ,fi, fi – jakie piękne dni!
- po przeczytaniu , możemy zapytać dzieci: czym zajmowały się ptaki?
- ponownie czytamy wiersz, a dziecko powtarza fragment tekstu: fiu, fiu, fiu ,fi, fi fi – jakie piękne dni!
- Ćwiczenie słuchu fonematycznego do głoski f – Teraz możesz wspólnie z rodzicem poszukać w mieszkaniu przedmiotów, w których nazwach słychać głoskę „f” np. fotel, firany, farby, frędzle, a lalka albo auto, miś, czy słychać głoskę f?
- W dalszej części dnia możesz posłuchać odgłosów ptaków i obejrzeć ich piękne fotografie. Podaję stronę: wiosenny śpiew polskich ptaków https://www.youtube.com/results?search_query=wiosenny+%C5%9Bpiew+polskich+ptak%C3%B3w Możesz też nauczyć się rysować ptaszka – karta nr 1. Możesz dokończyć dowolną techniką ptaszka – karta nr 2. Możesz też zrobić gniazdko dla ptaszków np. zbudować je z klocków, ułożyć z kolorowej bibuły czy wstążeczek… Wybór należy do Ciebie KrasnoludkuJ
Miłej zabawy!