Temat dnia: Ptasie trele – 02.04.2020r.            

Cele :

  • usprawnianie narządów mowy
  • prezentowanie prawidłowej artykulacji głoski „f”
  • rozwijanie wyobraźni, sprawności manualnej

Formy aktywności dziecięcej:

językowa, przyrodnicza, plastyczna, ruchowa

Przebieg spotkania:

  1. Wszyscy są witam Was - już zabawy nadszedł czas. Jestem ja, jesteście Wy - Raz, dwa, trzy! Witam was moje Krasnoludki – dzisiaj już mamy czwartek – czwarty dzień tygodnia. W przedszkolu przywitalibyśmy ten dzień żółtą, uśmiechniętą buźką, bo my wiemy, że śmiech to zdrowie, radość, a więc uśmiechnijmy się do siebie i pobawmy się wesoło. Przygotujcie teraz do pierwszej zabawy lusterka małe, takie do ręki lub stańcie przed jakimś lustrem w waszym domu
  2. Ćwiczenia logopedyczne usprawniające narządy mowy – język, wargi, żuchwę    Widząc się w lusterku będziemy teraz naśladować naszym językiem fruwające ptaszki. Dotykamy czubkiem języka za górnymi i za dolnymi zębami tak, jak ptak, który siada na gałęzi i na ziemi. Jeżeli nie wiesz jak to zrobić, poproś rodzica o pokazanie. Druga zabawa – to dziobek ptaka. Wypychamy wargi do przodu i na zmianę zamykamy je i otwieramy. Teraz będziemy budować gniazdo. Przesuwamy język po górnej i po dolnej wardze od zewnętrznej strony ust. I przyszedł czas na wysiadywanie jajek w gnieździe. Przyklejamy język za górnymi zębami i nie ruszamy nim przez 30 sekund.
  3. Ćwiczenie ortofoniczne z zastosowaniem wiersza B. Szelągowskiej „ Ptasie trele” Teraz będziecie wspólnie z rodzicami mówić wiersz o ptakach. Ale zanim to zrobicie, proszę, żebyście patrząc w lusterko  powiedziały głoskę „f” – (jest to głoska wargowo – zębowa). Wykonaj to zadanie wspólnie z rodzicem. Zbliżamy górne zęby do dolnej wargi i wypuszczamy powietrze przez powstałą szczelinę. Zwróćmy uwagę aby przy wymawianiu głoski   „f” nie wybrzmiewała dodatkowo głoska „y”. A teraz Rodzic czyta wiersz a Ty uważnie słuchaj:

Znów nastała wiosna!

Ptaki nadlatują.

A co będą robić?

Gniazda pobudują.

Fiu, fiu, fiu, fi ,fi ,fi – jakie piękne dni!

Na drzewach wysoko

albo w trawie nisko.

Tak by do swych piskląt

zawsze miały blisko.

Fiu, fiu, fiu, fi, fi, fi – jakie piękne dni!

Gdy skończą budować,

jajeczka w nich złożą.

By było im ciepło,

na nich się położą.

Fiu, fiu, fiu, fi, fi ,fi – jakie piękne dni!

Wykluły się wreszcie

z jajeczek pisklęta.

I każdy maluszek

te trele pamięta!

Fiu, fiu, fiu, fi ,fi, fi – jakie piękne dni!

- po przeczytaniu , możemy zapytać dzieci: czym zajmowały się ptaki?

- ponownie czytamy wiersz, a dziecko powtarza fragment tekstu: fiu, fiu, fiu ,fi, fi fi – jakie piękne dni!

  1. Ćwiczenie słuchu fonematycznego do głoski f Teraz możesz wspólnie z rodzicem poszukać w mieszkaniu przedmiotów, w których nazwach słychać głoskę „f” np. fotel, firany, farby, frędzle, a lalka albo auto, miś, czy słychać głoskę f?
  2. W dalszej części dnia możesz posłuchać odgłosów ptaków i obejrzeć ich piękne fotografie. Podaję stronę: wiosenny śpiew polskich ptaków https://www.youtube.com/results?search_query=wiosenny+%C5%9Bpiew+polskich+ptak%C3%B3w Możesz też nauczyć się rysować ptaszka – karta nr 1. Możesz dokończyć dowolną techniką ptaszka – karta nr 2. Możesz też  zrobić gniazdko dla ptaszków np.  zbudować je z klocków, ułożyć z kolorowej bibuły  czy wstążeczek… Wybór należy do Ciebie KrasnoludkuJ

Miłej zabawy!

 

 

Tytuł Typ Rozmiar Dodany przez
załącznik 1 jpg 431.71 KB Justyna Krzyżanowska
załącznik 2 jpg 430.41 KB Justyna Krzyżanowska
Opis zmian Data Osoba Porównaj
Artykuł został utworzony.
Dodane załączniki
czwartek, 02 kwiecień 2020 10:59 Justyna Krzyżanowska