Scenariusz sytuacji edukacyjnej dla grupy Pajacyki na dzień 03.04.20 (piątek).
Temat dnia: Sąsiad szpak.
- Zaczniemy rymowanką o kwietniu.
Zaraz po marcu jest miesiąc czwarty,
- kwiecień, co lubi figle i żarty.
Deszczyk i słońce, upał i mrozek,
w kwietniu to wszystko zdarzyć się może.
- Rozgrzewka. Ćwiczenia słuchu fonetycznego – co to za ptak?
Powtarzajcie nazwy ptaków z wyraźną artykulacją pierwszej głoski:
a – albatros
b – bocian
d – dudek
g – gawron
j – jemiołuszka
k – kukułka
m – mewa
o – orzeł
p – pliszka
r – rudzik
s – sowa
w – wrona.
- Rysowanie pośladach linii. Karta pracy cz. 3, s. 69.
Pytanie? Czy ktoś z was chciałby być ptakiem? Jakim? Może szpakiem?
Szpak ma pióra mieniące się kolorami tęczy, z brązowymi kreskami.
Szpaki są przedsiębiorcze, ciekawskie, towarzyskie. Wszystko robią szybko i zdecydowanie. W gniazdach mają zioła, które chronią je przed pasożytami. Śpiewając wydobywają różne dźwięki, najczęściej te zasłyszane, np. dźwięki klaksonów samochodów. Każdy z nich ma swoją charakterystyczną pieśń. Zjadają dżdżownice, mrówki i różne robaki z ziemi, spod kamieni. Lubią też dojrzałe owoce, np. czereśnie.
Lubią gniazdować w budkach lęgowych.
Olek i Ada też mieli przygodę ze szpakiem.
Posłuchajcie:
Ada dostała nowy dzwonek do roweru. Musiała go wypróbować natychmiast. Jeździła dookoła ogrodu dziadków i dzwoniła zawzięcie. Rodzina zatykała uszy. Aż dziadek powiedział: zachowajcie ciszę, mamy w ogrodzie nowego sąsiada – szpaka.
- Będziesz miał duża sąsiadów – zauważył Olek.
- I będą podobnie hałaśliwe jak Ada i jej dzwonek – dodała mama.
Szpak wydawał dziwne głosy – skrzypiał, kukał, ćwierkał.
Rano, wszystkich obudził dziwny, głośny dźwięk dzwonka.
Ada krzyknęła – kradną mi rower!
Wszyscy wybiegli na podwórko. Odkryli, że rower stoi nadal w komórce. I wtedy usłyszeli jak nowy sąsiad dziadka naśladował dźwięk dzwonka jak artysta.
- Przepraszam, panie szpaku – szepnęła Ada w stronę budki.
Jak myślicie, dlaczego Ada przeprosiła szpaczka?
Załącznik – nr 1
- Ćwiczenia oddechowe z piórkiem – wyścig piórek.
Przygotujcie sztuczne piórko.
Dmuchajcie na piórko, aby zatańczyło jak na wietrze. Kilka razy.
- Ćwiczenia z tekstem. Załącznik – nr 1
Przeczytajcie z rodzicami tekst i próbujcie samodzielnie.
Odpowiedzcie na pytania.
II.
Liczenie żab. Karta pracy cz. 3, s. 70.
Wyklaskiwanie podanego rytmu.
Miłej zabawy!
Ps.
Szlaczek na s. 71 cz. 3 jest bardzo trudny ale możecie spróbować. Powodzenia!
Dodatkowe karty pracy.