Piątek 03.04.2020

Temat dnia: Kto do nas wraca na wiosnę?

 

  1. Ćwiczenie ortofoniczne „Głosy ptaków”

Rodzic naśladuje głosy ptaków (np. kle, kle, ćwir, ćwir, fiu, fiu, pi, pi): szybko, wolno, cicho, głośno. Dziecko powtarza za rodzicem.

  1. Słuchanie wiersza B. Szelągowskiej „Wiosenne powroty”

Przyszła wiosna,                                                                                                                                                                          a tuż za nią                                                                                                                                                                                                            ptaki przyleciały.                                                                                                                                                         

Teraz będą                                                                                                                                                                                jak co roku                                                                                                                                                                              gniazda zakładały.                                                                                                                                                                     

Bocian lubi                                                                                                                                                                             patrzeć z góry-                                                                                                                                                                              dom ma na topoli.                                                                                                                                                                      

Za to żuraw                                                                                                                                                                                   wśród mokradeł                                                                                                                                                                  raczej mieszkać woli.                                                                                                                                                     

A jaskółka                                                                                                                                                                                                  gdzieś pod dachem                                                                                                                                                        gniazdko swe zakłada.                                                                                                                                                                 

Zaś kukułka                                                                                                                                                                               swoje jajka                                                                                                                                                                          niesie do sąsiada.                                                                                                                                                                 

Tyle ptaków                                                                                                                                                                 powróciło do nas                                                                                                                                                                    razem z wiosną!                                                                                                                                                                                     

W dużych gniazdach,                                                                                                                                                          małych gniazdkach                                                                                                                                                               niech pisklęta rosną.

Rodzic czyta wiersz i we właściwym momencie pokazuje obrazek właściwego ptaka. Potem rodzic rozmawia na temat treści. Zadaje pytania:                                                                                                                       Jakie ptaki są wymienione w wierszu?                                                                                                                          Gdzie znajduje się dom bociana?                                                                                                                                          Co to są mokradła?                                                                                                                                                                 Gdzie zakłada gniazdo jaskółka?                                                                                                                                                 Co robi z jajkami kukułka?                                                                                                                                                      Jak się nazywają dzieci ptaków?

  1. Kończenie zdania „Ptaki powracają do nas z ciepłych krajów, bo …”

Rodzic słucha wypowiedzi dziecka i  podpowiada, jeśli dziecko nie zna właściwej odpowiedzi.

  1. Zabawa ruchowa „Powrót bocianów”

Dziecko biega i macha szeroko rozpostartymi ramionami, naśladując lecącego bociana. Na hasło „Gniazdo!”  – bocian ląduje, składając skrzydła blisko ciała i staje na jednej nodze (druga powinna być ugięta w kolanie), głośno przy tym klekocąc z radości. 

  1. Zabawa matematyczna „Kukułka”

Rodzic może uderzać w wybrany instrument muzyczny albo dwoma drewnianymi klocami o siebie, czy też klaskać w dłonie. Dziecko tyle razy naśladuje głos kukułki, ile było uderzeń (3-latki do czterech razy, 4-latki do pięciu razy, 5-latki do sześciu albo więcej). Za każdym razem jest to inna liczba uderzeń.

  1. Zagadki wg M. Smułki
  2. Ma długie czerwone nogi, długi dziób.  Choć żabek nie lubi, to czasem je zje.   (bocian)
  3. Śpiew tego ptaka leci wysoko do słonka, bo właśnie wołamy na wiosnę …. (skowronka)
  4. Ptaszek ten nie jest duży i choć nie wiem czemu, robi kółka, to wiadomo, że to … (jaskółka)
  5. Ptaszek, o którym myślę, boi się huku, a oprócz tego często woła: kuku, kuku. (kukułka)
  6. Praca plastyczna „Bociek”

Dzieci wyklejają czerwonym papierem nogi i dziób bociana, a końcówki piór na skrzydłach kolorują na czarno.  Na dole przyklejają zieloną bibułę albo zielony papier podarty na małe kawałki.

  1. Karta pracy nr 46 i 47 (5-latki)

 

 

 

 

Tytuł Typ Rozmiar Dodany przez
załącznik 3 jpg 1.20 MB Justyna Krzyżanowska
Opis zmian Data Osoba Porównaj
Artykuł został utworzony.
Dodane załączniki
czwartek, 02 kwiecień 2020 17:58 Justyna Krzyżanowska