03.04.2020 r.
Temat kompleksowy: Wiosenne powroty
Temat dnia: Kto do nas wraca na wiosnę?
GRUPA BIEDRONKI
- Zabawa – „Ene, due, rabe”.
Siadamy z dzieckiem na dywanie. Rodzic mówi rymowankę:
Ene, due, rabe, połknął bocian żabę.
Żaba…. ( wypowiadamy imię dziecka).
W brzuchu mu się rusza.
Dziecko na końcu rymowanki wydaje dźwięk kojarzący się z wiosną, a rodzic odgaduję np. kum, kum – żaba, kle, kle – bocian, kapu, kap – wiosenny deszcz, ćwir, ćwir – wróbel, ku,ku – kukułka, szzzzz – wietrzyk itp.
- Słuchanie wiersz B.Szelągowskiej „Wiosenne powroty”.
Obrazki ptaków z wcześniejszego scenariusza do pokazania dzieciom.
Przyszła wiosna, a tuż za nią ptaki przyleciały.
Teraz będą jak co roku gniazda zakładały.
Bocian lubi patrzeć z góry – dom ma na topoli.
Za to żuraw wśród mokradeł raczej mieszkać woli.
A jaskółka gdzieś pod dachem gniazdko swe zakłada.
Zaś kukułka swoje jajka niesie do sąsiada.
Tyle ptaków powróciło do nas razem z wiosną!
W dużych gniazdach, małych gniazdkach niech pisklęta rosną!
- Rozmowa na podstawie wysłuchanego wiersza.
- Jakie ptaki są wymienione w wierszu?
- Gdzie znajduje się dom bociana?
- Jak myślicie, co to są mokradła?
- Gdzie zakłada gniazdko jaskółka?
- Co robi z jajkami kukułka?
- Jak się nazywają dzieci ptaków?
- Zabawa ruchowa „Ptaki do gniazd”.
Dziecko i rodzic układają na podłodze z szalika koła, które będzie gniazdem. Do tej zabawy możemy wykorzystać grzechotki, które robiliśmy wcześniej z butelek i nasion. Gdy rodzic gra na grzechotce ptaszek fruwa, gdy muzyka ucichnie ptaszek chowa się do gniazdka. Zabawę powtarzamy, zamieniamy się rolami i bawimy się dalej.
- Zabawa matematyczna „żabki w stawie”
Załącznik n 1
Wycinamy wodę i żabki z załącznika. Rodzic prosi dziecko, aby umieściło w wodzie(stawie) 2 żabki. Doskoczy do nich jeszcze 1 żabka. Pytamy : ile żabek jest teraz? Rodzic może modyfikować w dowolny sposób zarówno liczbę dodawanych, jak i odejmowanych obrazków żab. Dziecko przelicza i mówi wynik.
- Zabawa ruchowa „ Wiosenna powódź”.
Podczas nagrania odgłosów wody dziecko z rodzicem spacerują uważnie, omijając ułożone na podłodze szare gazety (kałuże). Gdy nagranie milknie i rodzic wypowie hasło: powódź, siadamy szybko na krzesełku unosząc wysoko nogi. Zabawę powtarzamy kilka razy.
- Wykonanie z plasteliny wybranego ptaka powracającego do nas na wiosnę.
Życzymy przyjemnej zabawy.