Temat dnia: Kto do nas wraca na wiosnę? – 03.04.2020r.
Cele :
- rozwijanie mowy czynnej
- rozwijanie umiejętności liczenia
- rozwijanie sprawności manualnej, wyobraźni
Formy aktywności dziecięcej:
- językowa, przyrodnicza, matematyczna, ruchowa, plastyczna
Przebieg spotkania:
- Wszyscy są witam Was - już zabawy nadszedł czas. Jestem ja, jesteście Wy - Raz, dwa, trzy! Witam was moje Krasnoludki – dzisiaj już piątek – piąty dzień tygodnia. Czas bardzo szybko płynie. Przez cały tydzień mówiliśmy o powrotach ptaków i dzisiaj zakończymy sobie ten temat. Najpierw posłuchajcie wiersza, który powie wam rodzic. Wiersz nosi tytuł „Wiosenne powroty”.
Przyszła wiosna, a tuż za nią ptaki przyleciały.
Teraz będą jak co roku gniazda zakładały.
Bocian lubi patrzeć z góry – dom ma na topoli.
Za to żuraw wśród mokradeł raczej mieszkać woli.
A jaskółka gdzieś pod dachem gniazdo swe zakłada.
Zaś kukułka swoje jajka niesie do sąsiada.
Tyle ptaków powróciło do nas razem z wiosną!
W dużych gniazdach, małych gniazdach,
Niech pisklęta rosną!
- Rozmowa na podstawie wysłuchanego wiersza – można zadać dziecku pytanie: jakie ptaki są wymienione w wierszu, gdzie znajduje się gniazdo bociana, co to są mokradła, gdzie zakłada gniazdo jaskółka, co robi z jajkami kukułka, jak się nazywają dzieci ptaków?
- Ćwiczenia słownikowe – Lubię ptaki bo… teraz na zmianę ze swoim rodzicem możesz dokończyć zdanie. Możesz użyć do zabawy piłki. Kto ma piłkę w ręce ten kończy w/w zdanie. Piłkę możemy turlać do siebie albo rzucaćJ Zamiast piłki możesz też użyć piórka – dmuchając w stronę rodzica , mówisz za co lubisz ptaki. I potem zmiana.
- Zabawa ruchowa – Lecą ptaki – Czas na ruch. Zamieniacie się teraz na chwilkę w ptaki – kukułki. Zginacie ręce w łokciach – to małe skrzydełka, poruszacie nimi i biegacie po pokoju wołając – ku, ku, ku, ku. Teraz jesteś bocianem – ręce prostujesz i machając nimi lecisz wolno i jak bocian mówisz - kle, kle.
- Zabawa słowami – Wiosenne słowa – a teraz spróbuj posłuchać, co mówi twój rodzic (rodzic dzieli słowa związane z wiosną na sylaby) i złóż usłyszane słowo w całość, wio –sna , kro – ku –sy, ża – ba, bo – cian, itp.
- Zabawa ruchowa – Raz, dwa, trzy bocian patrzy – a może pobawisz się jeszcze w inną zabawę: Rodzic to bocian, a ty jesteś żabką. Skaczesz sobie po pokoju jak żabka, rodzic – bocian odwrócony jest tyłem i mówi: raz, dwa, trzy bocian patrzy. W tym momencie się odwraca, a ty zastygasz w bezruchu. Potem może być zmiana ról. Wybór zabaw zależy od CiebieJ
- W dalszej części dnia – możesz powtórzyć nasz krótki wierszyk o bocianie, posłuchać piosenki o nim, możesz wykonać zadanie z karty pracy nr 1, gdzie trzeba dorysować ptaszkowi brakujące elementy. Możesz też wykonać zadanie z karty pracy nr 2, gdzie masz pokazane palce, musisz je policzyć i narysować tyle samo wiosennych elementów albo… Rozejrzyj się po pokoju i poszukaj tak, jak moja mała przyjaciółka różnych materiałów plastycznych i wykonaj dowolną pracę – załącznik A. Wybór należy do Ciebie. Miłej zabawy! .