Temat dnia: „Wielkanoc”
Witajcie starszaki, jak się macie? Serdecznie Was pozdrawiamy i do wspólnych zabaw z rodzicem zapraszamy.
Propozycje do pracy z dzieckiem.
- Słuchanie wiersza „Wielkanoc”
Wielkanoc! Wielkanoc! wielka radość w sercu,
Gdy stąpasz po świecie, kwitnącym kobiercu.
Na stole pisanki pięknie malowane,
Wśród zieleni trawy cukrowy baranek.
Bazie w wazoniku, ciasta i wędliny,
Wielkanoc i wielkie spotkanie rodziny.
- Wypowiedzi dzieci n/t zwyczaju wielkanocnego, jakim jest malowanie jajek i święcenie pokarmów (załączniki)
- jaki jest najważniejszy symbol świąt wielkanocnych?
- co symbolizuje jajko?(życie, radość, zmartwychwstanie Jezusa)
- jak były barwione jajka w dawnych czasach?( na jeden kolor, bez zdobień)
- czego używano jako barwników?( łupin cebuli, soku z buraków, pędów zbóż)
- na czym polegały zabawy jajkami: w bitki, w turlanie?
- Zabawa „Turlamy jajeczka” (pomoce: orzechy) – rodzic z dzieckiem staje przed dywanem lub wyznaczoną linią. Para – rodzic i dziecko turlają orzechy po dywanie. Wygrywa ta osoba, której orzech poturlał się dalej.
- Rozmowa n/t : „Do czego wykorzystujemy jajka?” – dziecko podaje propozycje potraw, których składnikiem jest jajko
- Ćwiczenia słuchu fonematycznego – rytmiczny podział słów kojarzących się z Wielkanocą: pi – san - ki, kra – szan - ki, o – kle – jan – ki, ba – ra – nek, ma – zu – rek, …….
- Zabawa „Szukamy rymów do wielkanocnych słów”- N. wymawia słowa kojarzące się ze świętami, a dzieci podają do nich rymy: pisanki – baranki, kraszanki – malowanki, święconka – jabłonka, baranek – dzbanek, ……
- Odkrywanie litery f: małej i wielkiej, drukowanej i pisanej
- Wyodrębnienie wyrazu podstawowego – farby
Karta pracy „Nowe przygody Olka i Ady. Litery i liczby, cz.2,s. 58-61
- Rodzic pyta:
- W jaki sposób Olek ozdobił jajka?
- Czego do tego użył?
- Analiza i synteza słuchowa słowa
Dziecko dzieli słowo farby na sylaby i na głoski. Liczy sylaby i głoski w tym słowie. Podaje inne słowa rozpoczynające się głoską f ( futro, flaga, fasola), i w środku (agrafka, alfabet, wafle…)
- Budowanie schematu słowa farby ( potrzebne będą białe kartoniki wycięte z kartki o wym. Np. 7cm x 3cm)
Dzieci układają tyle kartoników, ile sylab słyszą w słowie farby– rozsuwają kartoniki i mówią głośno sylaby. Następnie układają tyle kartoników, ile głosek słychać w słowie farby, wymawiają głoski głośno, dotykając kartoników.
- Budowanie schematu słowa ( kartoniki j.w.)
Kolega Ady ma na imię Franek.
Dzieci układają tyle kartoników, ile sylab słyszą w słowie Franek-
rozsuwają kartoniki i mówią głośno sylaby. Następnie układają tyle kartoników, ile głosek słychać w słowie Franek, wymawiają głoski głośno, dotykając kartoników.
- Budowanie modeli słów: farby, Franek (potrzebne będą czerwone i niebieskie kartoniki 7cm x 3 cm)
Dzieci wypowiadają głoskę f: długo:fffyyyy… i krótko: f,f,f,f…
Określają, czy głoska f jest spółgłoską czy samogłoską. Pod schematami słów: farby, Franek, zaznaczają miejsca głoski „f” niebieskimi kartonikami, bo głoska „f” jest spółgłoską. Oznaczają inne spółgłoski i samogłoski.
- Odkrywanie litery f, F ( potrzebne będą kartoniki z literami napisanymi przez rodzica lub wydrukowanymi na drukarce)
- pokazuje literę f: małą i wielką ( można też pokazać w książce s. 58)
Dziecko określa jej wygląd, potem umieszcza litery w odpowiednich miejscach pod modelami słów: farby, Franek. Dziecko przypomina, kiedy używamy wielkiej litery.
- Umieszczenie kartoników z literami poznanymi wcześniej pod modelami słów: farby, Franek ( tych, które napisał rodzic lub wydrukowanych na drukarce – a,e,y,b,r,n,k). Dzieci umieszczają pod modelami słów: farby, Franek, kartoniki z odpowiednimi literami. Czytają wyrazy: farby, Franek.
- Karty pracy – „Nowe przygody Olka i Ady. Litery i liczby, cz.2,
- 58-61
( nazywanie zdjęć, rysowanie pod zdjęciami modeli nazw, zaznaczanie na niebiesko liter f, F, czytanie sylab, tekstu, czytanie wyrazów powstałych z połączenia sylab, łączenie liter z lukami w wyrazach, odczytanie powstałych wyrazów, wodzenie palcem po literze f – małej i wielkiej, pisanej, pisanie liter po śladzie i samodzielnie. (załącznik)