Scenariusz sytuacji edukacyjnych na dzień 07.04.20
- „ Jakie są jajka?”- rozmowa z wykorzystaniem obrazów ( załącznik1)
Po obejrzeniu ilustracji rodzic rozbija jajko na talerzyku. Dziecko obserwuje. Rodzic wskazuje i nazywa: to jest żółtko, to jest białko. Można zadać dziecku pytanie: - Jak myślisz jakie zwierzę może wykluć się z jajka? ( z tego konkretnego jajka, które demonstrujemy dziecku- kurczątko; z innych jajek: gąsiątko, wróbel, kruk, dzięcioł, jaszczurka, żmija….).
- „ Co słyszysz?”- ćwiczenia słuchowe
- Rodzic wypowiada nazwy świątecznych jajek oraz ich kolory- zadaniem dziecka jest odgadnięcie, o czym jest mowa
- 3-4 latki: podzielone na sylaby (np.: pi- san- ki, żół- ty); pi- san- ka, nie- bies- ki….)
- 5- latki: podzielone na głoski ( p-i-s-a-n-k-a, r-ó-ż-o-w-y; k-r-a-sz-a-n-k-a, cz-e-r-w-o-n-y….)
- Rozmowa o różnicach między pisankami a kraszankami
- Nazwa kraszanka pochodzi od metody barwienia jaj, tak zwanego kraszenia, które polega na farbowaniu na jednokolorowo, bez wzoru.
- Jajka pokryte wzorem wykonanym woskiem noszą nazwę pisanek
- Słuchanie piosenki „ Znaki Wielkanocy”, wyjaśnienie niezrozumiałych słów
link: https://www.youtube.com/watch?v=OCmZrAz3t-U
- O jakich znakach Wielkanocy jest mowa w tej piosence?
- Czym ozdobione były mazurki?
- Co było w koszykach?
- Skąd były bazie?
- Z czego zrobione były palemki?
- Co to jest śmigus- dyngus?
- Nauka refrenu piosenki- fragmentami, akompaniament muzyczny do piosenki( na dowolnym instrumencie jeśli taki jest w domu, jeśli nie na grzechotkach samodzielnie wykonanych( przypominam, że wcześniej proponowałam wykonanie takich grzechotek- zamieściłam w propozycji działań dla dzieci dwa tygodnie temu).
- Swobodne improwizacje ruchowe przy piosence.
- Zakładamy hodowlę rzeżuchy- zajęcie przyrodnicze
Przygotować należy: spodek, watę, nasiona rzeżuchy, wodę
- Przypomnienie, czego rośliny potrzebują, żeby rosnąć.
- Działania dziecka: układa watę na spodku, wysypuje rzeżuchę i ją podlewa, umieszcza na
parapecie okna.
- Przypominamy dziecku o regularnym podlewaniu i obserwowaniu rośliny. Mówimy
dziecku o związku rzeżuchy ze zbliżającymi się świętami.