Scenariusz sytuacji edukacyjnej na piątek 10 kwietnia 2020
- Ciężka
Temat dnia: Śmigus-dyngus
Witajcie starszaki, jak się macie? Serdecznie Was pozdrawiamy i do wspólnych zabaw z rodzicem zapraszamy.
Propozycje do pracy z dzieckiem.
- Słuchanie wiersza W. Broniewskiego „Śmigus”
Śmigus! Dyngus! Na uciechę,
Z kubła wodę lej ze śmiechem!
Jak nie z kubła, to ze dzbana,
Śmigus-dyngus dziś od rana!
Staropolski to obyczaj,
Żebyś wiedział i nie krzyczał.
Gdy w Wielkanoc, w drugie święto,
Będziesz kurtkę miał zmokniętą.
- Rozmowa na temat wiersza: ( załącznik)
- Co to jest śmigus-dyngus?
- Co to znaczy staropolski obyczaj?
- Kiedy obchodzi się śmigus-dyngus?
- Wyjaśnienie, jak rozumiany był ten zwyczaj dawniej.
Kiedyś były to dwa różne obyczaje wielkanocne. Jednym z nich był dyngus, który polegał na tym, że młodzież chodziła po domach i zbierała datki w postaci jajek, wędlin, ciast, itp. Śmigus natomiast miał odmienny charakter i polegał na uderzeniu na szczęście rózgą wierzbową z baziami. Rózga ta była wcześniej święcona w Niedzielę Palmową.
- Zabawa ruchowa „Śmigus – dyngus” – swobodny marsz dziecka podczas recytacji wiersza „Śmigus” przez rodzica. Na słowo „śmigus” – dziecko klaszcze w ręce, a na słowo „dyngus” – tupie. Po skończonej recytacji dziecko z rodzicem w parze naśladuje polewanie się wodą.
- „Kartki świąteczne”- ćwiczenie analizy i syntezy wzrokowej
( pomoce: pocięte kartki świąteczne w kopertach)
Dziecko dostaje kopertę z pociętą na części kartką świąteczną, układa je w całość.
- Karty pracy, cz. 3, s. 78 – rysowanie po śladach, bez odrywania kredki od kartki, kolorowanie rysunku jajek, 79 – rysowanie szlaczków, ozdabianie rysunków jajek według wzoru (rytmu) z poprzedniej karty.
( załącznik)
- Zabawy ruchowe ( załącznik)
- Karta pracy popołudniowa – kolorowanie rysunku koszyczka wielkanocnego ( wyprawka plastyczna, karta K, kredki, mazaki)