Scenariusz sytuacji edukacyjnych na dzień 10.04.20.
- Układanie puzzli: obrazek do wyboru ( załącznik 1- obrazek świąteczny, tu rysujemy na odwrotnej stronie obrazka linie w różnym układzie i dzielimy go na tyle części, jakie są możliwości dziecka i załącznik 2 – zajączek w skorupc
- „ Już czuć święta”- ćwiczenia oddechowe
- poczuj zapach ciast - wciąganie powietrza nosem, chwilowe zatrzymanie i wykonanie wydechu ustami
- gorące ciasto – dmuchanie szybkie i wolne
- zerwij tulipany – skłon z wydechem powietrza ustami i wyprost z wdechem nosem.
- „ Wielkanocny stół” – słuchanie wiersza B. Szelągowskiej ( załącznik 3 – ilustracja)
Nadeszła Wielkanoc.
Czas wielkiej radości!
Już stół wielkanocny
Czeka na swych gości.
Pełno na nim potraw:
kiełbaska i żurek,
babka lukrowana,
tuż obok mazurek…
Dom pachnie czystością,
porządki skończone.
Czas na odpoczynek.
Wszystko już zrobione!
Święconka na stole,
a spośród pisanek,
jak każe tradycja,
wystaje baranek!
To czas na życzenia,
na chwile radości
i niech w naszych sercach
miłość ciągle gości.
- Rozmowa w oparciu o utwór i ilustrację.
- Jakie potrawy znajdują się na wielkanocnym stole?
- Dlaczego ludzie sprzątają przed świętami w domach?
- Co znajduje się w koszyczku ze święconką?
- Dlaczego ludzie w czasie świąt są na ogół weseli i mili dla innych?
- „ Kraszanki” – zabawa ruchowa
Przygotować należy koła w kolorze: niebieskim, czerwonym, żółtym i zielonym
Umawiamy się z dzieckiem, że to są kraszanki. Każdy kolor ma przyporządkowane
zadanie ruchowe :
niebieski - podskoki w miejscu,
czerwony – wykonanie pajacyków,
żółty – kiwanie się na boki,
zielony – kręcenie się wokół własnej osi.
Włączamy piosenkę „ Znaki Wielkanocy”, swobodnie tańczą. Na przerwę w muzyce i
hasło koloru, dziecko staje obok kółka i wykonuje zadanie.
- „ Co jest związane z Wielkanocą? – zabawa dydaktyczna
Rozkładamy przed dzieckiem różne przedmioty: te związane z Wielkanocą i nie związane z nią ( np.: bombka, łańcuch choinkowy, płyta z kolędami…).Dziecko wybiera te przedmioty, które pasują do świąt wielkanocnych, uzasadniają swój wybór.
- Czytanie nazw obrazków znajdujących się na ilustracji i wskazywanie ich.
Załącznik 4 i 5
- rodzic czyta pokazując napis – dziecko wskazuje na ilustracji
Napisy: babka, mazurek, palma, pisanki, baranek, bazie, obrus.
- Co znajduje się na wielkanocnym stole?” - rozwiązywanie zagadek:
Oby dzięki ludzkiej pracy i opiece nieba
Nigdy na twym stole, nie zabrakło …(chleba ).
Azorek radośnie przy koszyczku hasa,
Lecz nic z tego nie będzie – nie dla psa... ( kiełbasa )
W cebulowych łupinkach lub farbkach kąpane,
W prześliczne desenie ręcznie malowane ( jajka )
Może być z cukru, z gipsu lub z ciasta,
Lecz najważniejszy jest i basta!!! ( baranek )
Sypka jak piasek, jak śnieżek biała,
Smaku dodaje już szczypta mała. ( sól)
Skromne listeczki, ciemnozielone,
Ale bez niego - co to za święcone. ( bukszpan )
- „ Kolorowe jajeczka”- zabawa matematyczna
Wykorzystujemy wykonane wcześniej jajka z masy solnej ( te w 5 kolorach)
- dziecko tworzy grupy pisanek ze względu na kolor w układzie szeregowym ( liczy ile jest takich szeregów)
- Przelicza ile jest jajek żółtych, ile czerwonych ( pytamy; czego jest więcej)
- układa jajka w pary w rzędzie (z dwóch wybranych kolorów jajek ): pytamy czy wszystkie jajka mają parę: których jest więcej, mniej, czy tyle samo?)
- układają jajka w układzie kołowym i też porównujemy czego jest mniej, więcej, czy tyle samo.
Załącznik 1
Załącznik 2
Załącznik 3
Załącznik 4
Załącznik 5
baranek palma
mazurek babka
bazie obrus
pisanki koszyczek