Scenariusz sytuacji edukacyjnej dla grupy Pajacyki na dzień 15.04.20 (środa)
Temat dnia: Tyle stóp, tyle kroków.
I.
- Rozwiązanie zagadek:
Hokus – pokus, Amarokus, Sypnie śniegiem, deszczem rosi,
jaką mamy porę roku? w nazwie kwiaty nam przynosi?
2.Słuchanie wiersza wg T. Fitowskiej „Podwórkowa awantura”.
Kura gdacze, kaczka kwacze.
Gęś też syczy, kogut pieje:
- Gwałtu! Rety! Co się dzieje?
Ryczy krowa, świnka kwiczy,
aż się indyk rozindyczył.
Burek głośno szczeka:
- A sio, gęsi, a sio, kury!
Wyszły z mody awantury!
Na to koza:
- Cisza! Spokój! Zejść mi z drogi!
Awantura się skończyła,
bo ta koza groźna była.
Pytania do tekstu:
- a) jakie zwierzęta brały udział w podwórkowej awanturze?
- b) jakie zwierzę uspokoiło awanturę?
- Zabawa naśladowcza z rymowanką.
Marsz z rytmicznym klaskaniem i powtarzaniem rymowanki:
na podwórku jest wesoło, wiele zwierząt chodzi wkoło. Ko, ko, ko i kwa, kwa, kwa, niech zabawa
dalej trwa. Powtarzamy aż do samodzielnego recytowania tekstu przez dziecko.
4.Karta pracy, cz. 4, s. 6.
II.
- Długi, krótki – ćwiczenia w mierzeniu długości. Rozumienie stałości miary.
Przygotujemy tasiemki w 2 kolorach, do układania drogi (równa ilość części).
Pytanie: czy obie drogi maja taką samą długość?
Miara linijką lub miarą krawiecką długości i szerokości dywanu w pokoju.
Ocena przydatności różnych miar do sprawdzania długości, szerokości, wysokości przedmiotów. Posługiwanie się linijka.
- Karta pracy cz. 4, s. 7.
III.
Ćwiczenia gimnastyczne. Wykorzystanie gazety.
- Zabawa ruchowa – Posłuszne gąski.
Rodzic przejmuje rolę mamy gęsi, która prowadzi swoje dziecko.
Idziemy za rodzicem między rozłożonymi gazetami. Na odpowiedź:
Burza – zatrzymujemy się, podnosimy w górę gazetę.
Chronimy się przed zmoknięciem.
- Stajemy w rozkroku, trzymamy oburącz złożoną gazetę – skłon w przód – potrząsamy gazetą.
- Leżenie przodem – (ręce zgięte w łokciach, skierowane w bok) – dmuchanie na gazetę.
- Siad skrzyżowany – zwijamy gazetę w rulonik patrzymy przez lornetkę, rozglądamy się.
- Stajemy w rozkroku – rulonik trzymamy za końce oburącz. Unosimy: wysoko – nisko, daleko – blisko. Kilka razy.
- Ugniatamy z gazety kulki, podrzucamy i chwytamy. Dodajemy utrudnienie np. przed chwytem klaśnięcie w dłonie, rękami zakręcamy młynek.
- Skok kangura. Układamy kulę pomiędzy kolana. Skoki obunóż do wyznaczonego miejsca.
- Ćwiczenia korektywne i uspakajające:
- a) swobodny marsz we wspięciu na palcach;
- b) siad skrzyżny – skręty głowy w prawo, w lewo, w tył;
- c) ćwiczenia oddechowe – zdmuchiwanie kulki z dłoni.
IV.
- Karta pracy, cz. $, s. 8 ćwiczenia w czytaniu nazw zwierząt.
- Nauka rymowanki: na podwórku na wsi
jest mieszkańców tyle.
Że aż gospodyni
trudno zliczyć ile.
- karta pracy. Nowe przygody Olka i Ady. Litery i liczby, cz. 2, s. 68.
Powodzenia w działaniu.