Piątek 17.04.2020
Temat dnia: Kogo spotkamy wiosną na wsi
- Zabawa ortofoniczna „Parskamy jak konie”
Dziecko ma lusterko. Nabiera powietrze i energicznie wydmuchuje (wargi luźno ułożone, lekko dotykają do siebie). Należy powtórzyć kilka razy.
- Kolorowanie obrazków przedstawiających zwierzęta hodowlane
Dziecko wybiera dowolną kolorowankę. Wypełnia obrazek konturowy.
- Słuchanie wiersza „Na podwórku” H. Bechlerowej, rozmowa
Na podwórku u Władka jest wesoła gromadka: długouchy pies Raczek i króliczek, co skacze, kurka pstra i kotki dwa, i na koniec łaciaty prosiaczek.
Ma ten Władek zmartwienie: Raczek garnek stłukł w sieni, kotek wełnę rozwinął, spruł pończochę babciną, drugi kot wlazł na płot i pobrudził łapkami pierzynę.
A od rana już kłopot: trzeba mleka dać kotom, barszcz zajada pies Raczek, trawę królik, co skacze, kurka pstra owies ma, a otręby w korytku- prosiaczek.
Rozmowa na podstawie wysłuchanego utworu: - Jak ma na imię chłopiec z wiersza? - Jak się nazywa pies Władka? - Jakie zwierzęta ma jeszcze Władek? - Co zrobiły zwierzęta? - Co jadły zwierzęta?
- Zabawa ruchowa „Zaprzęg koni” z elementem biegu
Dziecko stoi z rodzicem w parze i ustawiają się jedno za drugim. Pierwsze jest konikiem, a drugie woźnicą. Na umówiony sygnał zmieniają się rolami. W czasie kląskają językiem naśladując odgłosy kopyt biegnącego konika.
- Ćwiczenie językowe „Rodzice zwierząt i ich dzieci” ( załącznik- karta pracy)
Dziecko ogląda obrazki. Nazywa zwierzęcych rodziców i ich dzieci.
- Rozwiązywanie zagadek o zwierzętach
Kolorowe ma piórka, woła: kukuryku i mieszka z kurami w kurniku. (kogut)
Dzięki niej na zimę masz czapkę i szalik. Gdy w góry pojedziesz zobaczysz ja na hali. (owca)
Mieszka w chlewiku i głośno kwiczy: kwiku, kwiku. (świnia)
Jestem biała, szara, ruda albo czarna. Niosę smaczne jaja, lubię dziobać ziarna. (kura)
W oborze spokojnie stoi, kiedy gospodyni ją doi. Może być czarna, biała, brązowa. Każdy już wie, że to jest … (krowa)
- Śpiew piosenki pt. „ Stary Donald farmę miał”
Youtube.com/watch?v=KITSIpt5GzA
- Zabawa „Zgadnij, co trzymasz?”
Dziecko gromadzi kilka figurek zwierząt z gospodarstwa wiejskiego, a jeśli nie ma to mogą być niewielkie zabawki, przedmioty, które wrzucamy do worka. Zamiast worka rodzic może zawiązać dziecku szalik (apaszkę) tak, by nic nie widziało. Dziecko bierze do rąk jeden przedmiot i tylko przy pomocy dotyku stara się odgadnąć, co to jest. W ten sposób po kolei odgaduje inne zgromadzone zabawki lub przedmioty.
- Karta pracy s. 67 i 68, cz. 4. (5-latki)
- Zabawa ruchowa „Naśladujemy zwierzęta”
Dziecko porusza się w rytmie wygrywanym lub wyklaskiwanym przez rodzica a dziecko naśladuje dowolne zwierzątka z wiejskiego podwórka.