17.04.2020 r.
Temat kompleksowy: Wiosna na wsi
Temat dnia: W chlewiku
GRUPA BIEDRONKI
- Rozwiązywanie zagadek- wprowadzenie do zajęć.
Potrzebne nam będzie obrazek: chlewika i świnki. Jeżeli dziecko odpowie pokazujemy mu obrazek z prawidłową odpowiedzią.
Nóżki ma krótkie, ma i ryjek,
a do tego grubą szyję.
Bardzo małe ma kopytka.
Jeść jej dają do korytka. (świnka)
Po kąpieli błotnej świnki do niego wchodzą i wcale się nie martwią, że w nim nabrudzą. (chlewik)
- Ćwiczenie analizy i syntezy wzrokowej – świnka.
Oglądamy obrazek świnki: nazywamy poszczególne części ciała zwierzęcia. Następnie rozcinamy na małe elementy obrazek świnki – zadaniem dziecka jest złożyć obrazek w całość.
- Zabawa ruchowa „Gąski, gąski do domu…”
Rodzic wciela się w rolę wilka, a drugi z rodziców w rolę mamy lub taty gąski, która woła swoje dziecko gąskę.
Tekst zabawy:
Gąski, gąski do domu?
- boimy się!
Czego?
- wilka złego!
A gdzie on jest?
- za płotem!
Co robi?
- bawi się z kotem!
Gąski, gąski do domu!
Na te słowa dziecko biegnie do swojej mamy gąski lub taty, a zadaniem wilka jest złapanie gąski. Zamieniamy się rolami i zabawę rozpoczynamy od początku.
- Wysłuchanie wiersza H. Bechlerowej „Na podwórku”.
Na podwórku u Władka jest wesoła gromadka:
Długouchy pies Raczek i króliczek, co skacze,
Kurka pstra i kotki dwa
I na koniec łaciaty prosiaczek.
Ma ten Władek zmartwienie:
Raczek garnek stłukł w sieni,
Kotek wełnę rozwinął,
Spruł pończochę babciną,
Drugi kot wlazł na płot
I pobrudził łapkami pierzynę.
A od rana już kłopot:
Trzeba mleka dać kotom,
Barszcz zjada pies Raczek,
Trawę królik, co skacze,
Kurka pstra owies ma,
A otręby w korytku- prosiaczek.
- Rozmowa na temat wysłuchanego tekstu.
- Jak miał na imię chłopiec z wiersza?
- Jak się nazywał pies Władka?
- Jakie jeszcze zwierzęta miał Władek?
- Co zrobiły zwierzęta?
- Co jadły zwierzęta?
- Ćwiczenia logopedyczne usprawniające narządy mowy – język, wargi, żuchwę – prezentowanie prawidłowej artykulacji głoski „g”.
Te same ćwiczenia logopedyczne dołączone do scenariusza z 15 kwietnia.
Potrzebne nam będzie lusterko, w którym dziecko będzie próbowało ułożyć swój język prawidłowo, aby wymówić głoskę „g”. Kontrolujemy, aby podczas wymowy dziecko nie wybrzmiewało „y” wraz z głoską „g”. Najpierw rodzic pokazuje jak wymawia głoskę „g” z szeroko otwartymi ustami, aby dziecko zobaczyło, jak układa się język.
- Ćwiczenia ortofoniczne na podstawie wiersza B. Szelągowskiej „Marsz dla wiosny”.
Utrwalanie prawidłowej wymowy głoski „g” – dzieci powtarzają gęganie.
Idzie gąska po podwórku. Za nią gąski – jak po sznurku. Idą zgodnie i gęgają, za swą mamą powtarzają. - Gę, gę, gę, ga, ga, ga!
Nagle kogut ścieżką wąską przybiegł za ostatnią gąską. Gęgać nie potrafi wcale, za to pieje doskonale! - Gę, gę, ge, ga, ga, ga! Kto melodię taką zna?
Kto melodię taką zna? Mama gąska zagęgała, bo przywitać wiosnę chciała. Małe gąski też gęgały, wiosnę także witać chciały. - Gę, gę, gę, ga, ga, ga! Kto melodię taką zna?
Nawet kotka, choć ciut głucha, też muzyków chce posłuchać. - Gę, gę, gę, ga, ga, ga! Kto melodię taką zna?
- Praca plastyczna „świnka”.
Załącznik nr 1
Miłej zabawy!!!