Scenariusz sytuacji edukacyjnych na dzień 20.04.20
- Zabawa z dzieckiem w segregowanie dostępnych klocków.
Rodzic prosi dziecko, aby posegregowało klocki według określonej cechy, np. wielkości (małe – duże – średnie), koloru, rodzaju. Dziecko porównuje liczebność klocków, szacuje, których jest mniej, a których więcej. Później tworzy budowlę z wybranego rodzaju klocków. Rodzic docenia zaangażowanie i wysiłek dziecka oraz jego pomysłowość w tworzeniu budowli.
- „ Skojarzenia”- zabawa słowna
Rodzic mówi pierwsze słowo: przyroda
Dziecko podaje słowa, które jemu się z nim kojarzą.
(słowa do skojarzeń: segregacja, odpady, recykling, ekologia, pomnik przyrody)
Może nastąpić zmiana – teraz rodzicu posłuchaj swojego dziecka.
- Ćwiczenia logopedyczne usprawniające narządy mowy – język, wargi, żuchwę.
Potrzebne jest lusterko.
Rodzic demonstruje dziecku – dziecko powtarza wszystkie ćwiczenia:
- Łódka płynąca po rzece – Poruszanie językiem pomiędzy otwartymi kącikami ust
Następnie naśladują odgłos rzeki: plum, plum, plum,
- Rybki wyskakujące z wody – uniesienie czubka języka w stronę nosa, a po chwili oparcie go o górne zęby,
- Latające pszczółki – oparcie języka o wewnętrzną stronę górnych zębów, a następnie język opada do wewnętrznej strony dolnych zębów,
Głodny miś je miód – dzieci oblizują wargi
- Czyste powietrze – wciąganie powietrza nosem, wypuszczenie ustami,
- Sunie wąż wśród traw – naśladuje syczenie węża na głosce ssss – opiera język o dolne żeby, rozciąga wargi szeroko – jak do uśmiechu. Kontroluje w lusterku, czy język nie wychodzi przed zęby.
- „ Kolory” – zabawa ruchowa
Rozkładamy kolorowe wstążki lub sznurki (w okręgi) w różnych miejscach pokoju. Dziecko swobodnie biega. Na hasło koloru wbiega do jego wnętrza.
- Rozwiązanie zagadki;
O porządek trzeba dbać,
Wiedzą o tym także dzieci
Do odpowiednich worków
każdy wrzuca ….(śmieci)
- Słuchanie opowiadania E.Stadmuller „Smok Segregiusz”, rozmowa z dzieckiem
- Co lubił robić smok Segregiusz?
- Co smuciło smoka?
- Jaki sen miał Olek?
- Dlaczego należy wyrzucać śmieci do kosza?
- W jaki sposób możemy chronić przyrodę?
- „ Trudne słowa” – ćwiczenie językowe
Załączniki
Jak należy chronić przyrodę?( pokaz obrazków). Wyjaśnienie trudnych dla dziecka pojęć związanych z ochroną przyrody: segregacja, recykling, odpady biodegradowalne.
- Segregowanie śmieci – zabawa dydaktyczna
Przygotować worki w kolorach: niebieski, żółty, zielony, brązowy, czarny, różnego rodzaju śmieci.
Zadaniem dziecka jest posegregować do odpowiednich worków rozłożone śmieci.
- kolor niebieski- papier
- kolor zielony –szkło
- kolor żółty – metal i plastik
- Kolor brązowy – odpady biodegradowalne ( są to: skorupki jajek, obierki po warzywach i owocach, odpady z drewna, skoszona trawa, słoma, chwasty, liście)
- kolor czarny – odpady zmieszane.
- Powtarzanie za rodzicem wierszyka „ Kosz na śmieci”
Kosz się zawsze bardzo smuci,
gdy ktoś papier obok rzuci.
Pamiętają wszystkie dzieci,
by do kosza wrzucać śmieci.
- Swobodna zabawa dziecka.
- Propozycje działań z kolorowymi zakrętkami po napojach i innych pojemnikach.
- Segregowanie zakrętek według kolorów ( analogicznie jak z klockami we wcześniejszym ćwiczeniu). Później dziecko układa dowolną kompozycję – wyzwolimy u dziecka w ten sposób jego kreatywność – owocnej zabawy!
- Zdobywamy zakrętki – układanie gry z użyciem zakrętek
Drodzy Rodzice i dzieci zachęcam Was do zaprojektowania gry planszowej z użyciem kolorowych zakrętek. Od Waszej i waszych dzieci inwencji zależy jaka to będzie gra. Sami ustalacie reguły gry, którą później wykorzystujecie. Podzielcie się później ze mną efektami tej pracy, a właściwie zabawy.
Do dzieła Duszki leśne!!!
- Kolorowe obrazki z zakrętek – praca plastyczna
Dzieci układają na kartce: np. gąsienice na liściu, kwiatek, samochód, ślimaka, itp.
Następnie przyklejają na kartkę (magicznym klejem). Na koniec dorysowują, domalowują lub doklejają np. z plasteliny, wycinanki brakujące elementy.
Proszę, pochwalcie się swoimi pracami!!!
Załączniki