Scenariusz sytuacji edukacyjnych na dzień 20.04.20

  1. Zabawa z dzieckiem w segregowanie dostępnych klocków.

Rodzic prosi dziecko, aby posegregowało klocki według określonej cechy, np. wielkości (małe – duże – średnie), koloru, rodzaju. Dziecko porównuje liczebność klocków, szacuje, których jest mniej, a których więcej. Później tworzy budowlę z wybranego rodzaju klocków. Rodzic docenia zaangażowanie i wysiłek dziecka oraz jego pomysłowość w tworzeniu budowli.

  1. „ Skojarzenia”- zabawa słowna

Rodzic mówi pierwsze słowo: przyroda

Dziecko podaje słowa, które jemu się z nim kojarzą.

(słowa do skojarzeń: segregacja, odpady, recykling, ekologia, pomnik przyrody)

Może nastąpić zmiana – teraz rodzicu posłuchaj swojego dziecka.

  1. Ćwiczenia logopedyczne usprawniające narządy mowy – język, wargi, żuchwę.

Potrzebne jest lusterko.

Rodzic demonstruje dziecku – dziecko powtarza wszystkie ćwiczenia:

  • Łódka płynąca po rzece – Poruszanie językiem pomiędzy otwartymi kącikami ust

Następnie naśladują odgłos rzeki: plum, plum, plum,

  • Rybki wyskakujące z wody – uniesienie czubka języka w stronę nosa, a po chwili oparcie go o górne zęby,
  • Latające pszczółki – oparcie języka o wewnętrzną stronę górnych zębów, a następnie język opada do wewnętrznej strony dolnych zębów,

Głodny miś je miód – dzieci oblizują wargi

  • Czyste powietrze – wciąganie powietrza nosem, wypuszczenie ustami,
  • Sunie wąż wśród traw – naśladuje syczenie węża na głosce ssss – opiera język o dolne żeby, rozciąga wargi szeroko – jak do uśmiechu. Kontroluje w lusterku, czy język nie wychodzi przed zęby.
  1. „ Kolory” – zabawa ruchowa

Rozkładamy kolorowe wstążki lub sznurki (w okręgi) w różnych miejscach pokoju. Dziecko swobodnie biega. Na hasło koloru wbiega do jego wnętrza.

  1. Rozwiązanie zagadki;

O porządek trzeba dbać,

Wiedzą o tym także dzieci

 

Do odpowiednich worków

 każdy wrzuca ….(śmieci)

  1. Słuchanie opowiadania E.Stadmuller „Smok Segregiusz”, rozmowa z dzieckiem

- Co lubił robić smok Segregiusz?

- Co smuciło smoka?

- Jaki sen miał Olek?

- Dlaczego należy wyrzucać śmieci do kosza?

- W jaki sposób możemy chronić przyrodę?

  1. „ Trudne słowa” – ćwiczenie językowe

Załączniki

Jak należy chronić przyrodę?( pokaz obrazków). Wyjaśnienie trudnych dla dziecka pojęć związanych z ochroną przyrody: segregacja, recykling, odpady biodegradowalne.

  1. Segregowanie śmieci – zabawa dydaktyczna

Przygotować worki w kolorach: niebieski, żółty, zielony, brązowy, czarny, różnego rodzaju śmieci.

Zadaniem dziecka jest posegregować do odpowiednich worków rozłożone śmieci.

- kolor niebieski- papier

- kolor zielony –szkło

- kolor żółty – metal i plastik

- Kolor brązowy – odpady biodegradowalne ( są to: skorupki jajek, obierki po warzywach i owocach, odpady z drewna, skoszona trawa, słoma, chwasty, liście)

- kolor czarny – odpady zmieszane.

  1. Powtarzanie za rodzicem wierszyka „ Kosz na śmieci”

Kosz się zawsze bardzo smuci,

gdy ktoś papier obok rzuci.

Pamiętają wszystkie dzieci,

by do kosza wrzucać śmieci.

  1. Swobodna zabawa dziecka.
  2. Propozycje działań z kolorowymi zakrętkami po napojach i innych pojemnikach.
  • Segregowanie zakrętek według kolorów ( analogicznie jak z klockami we wcześniejszym ćwiczeniu). Później dziecko układa dowolną kompozycję – wyzwolimy u dziecka w ten sposób jego kreatywność – owocnej zabawy!
  • Zdobywamy zakrętki – układanie gry z użyciem zakrętek

Drodzy Rodzice i dzieci zachęcam Was do zaprojektowania gry planszowej z użyciem kolorowych zakrętek. Od Waszej i waszych dzieci inwencji zależy jaka to będzie gra. Sami ustalacie reguły gry, którą później wykorzystujecie. Podzielcie się później ze mną efektami tej pracy, a właściwie zabawy.

 Do dzieła Duszki leśne!!!

  • Kolorowe obrazki z zakrętek – praca plastyczna

Dzieci układają na kartce: np. gąsienice na liściu, kwiatek, samochód, ślimaka, itp.

Następnie przyklejają na kartkę (magicznym klejem). Na koniec dorysowują, domalowują lub doklejają np. z plasteliny, wycinanki brakujące elementy.

Proszę, pochwalcie się swoimi pracami!!!

Załączniki

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Brak załączników.

Opis zmian Data Osoba Porównaj
Artykuł został utworzony. sobota, 18 kwiecień 2020 18:12 Justyna Krzyżanowska