Scenariusz sytuacji edukacyjnej na poniedziałek 20 kwietnia 2020

Grupa: Pajacyki

  1. Ciężka

Temat dnia: Strażnicy przyrody

Witajcie starszaki, jak się macie? Serdecznie Was pozdrawiamy i do wspólnych zabaw z rodzicem zapraszamy.

Propozycje do  pracy z dzieckiem.

  1. Oglądanie zdjęć wybranych drzew – liściastych i iglastych.

- dziecko ogląda zdjęcia drzew, nazywa je, porównuje wygląd (załącznik)

  1. „Co to jest las?”- wypowiedzi dziecka ( pomoce: karton lub kartka w kształcie drzewa, mazak)

Dziecko podaje swoje skojarzenia ze słowem las. Rodzic zapisuje je na kartonie w kształcie drzewa, wokół hasła: LAS TO……

  1. Poznanie (przypomnienie) ogólnej budowy drzewa.

Rodzic układa przed dzieckiem poszczególne kartonowe elementy drzewa: korzenie, pień, gałęzie, koronę z liśćmi. Dziecko nazywa części drzewa, układa je na dywanie lub stole we właściwej kolejności. Określa, które części rośliny rosną pod ziemią, a które nad nią.

  1. KARTY PRACY, cz. 4, s. 12-13

Słuchanie wiersza A. Widzowskiej „Strażnicy przyrody”. Kolorowanie rysunków zwierząt.

- Co robiły dzieci w lesie?

- Co mówiły zwierzęta o dzieciach?

- Jak Ty zachowujesz się w lesie?

  1. „Toczymy zwalony pień” – zabawa ruchowa , dziecko staje w parze z rodzicem. Dziecko jest przewróconym przez burze pniem drzewa – leży na podłodze, rodzic delikatnie turla pień w różnych kierunkach, z zachowaniem zasad bezpieczeństwa. Po chwili następuje zmiana ról.
  2. Odkrywanie litery ż: małej i wielkiej, drukowanej i pisanej
  • Wyodrębnienie wyrazu podstawowego – żubry

Karta pracy „Nowe przygody Olka i Ady. Litery i liczby, cz.2,s. 64-67

  • Rodzic pyta:

- Jakim zwierzętom przyglądają się Olek, Ada i dziadek?

- Czy żubry żyją wolno?

  • Analiza i synteza słuchowa słowa żubry.

Dziecko dzieli słowo żubry na sylaby i na głoski. Liczy sylaby i głoski w tym słowie. Podaje inne słowa rozpoczynające się głoską ż ( żaba, żurek, żyrafa…),  i w środku (leżak, jeżyny, kałuża). Rodzic zwraca uwagę, że głoska ż na końcu słowa jest często słyszana jak głoska sz, np. w słowie garaż

  • Budowanie schematu słowa żubry ( potrzebne będą białe kartoniki wycięte z kartki o wym. Np. 7cm x 3cm)

Dzieci układają tyle kartoników, ile sylab słyszą w słowie żubry– rozsuwają kartoniki i mówią głośno sylaby. Następnie układają tyle kartoników, ile głosek słychać w słowie żubry, wymawiają głoski głośno, dotykając kartoników.

  • Budowanie schematu słowa Żaneta.( kartoniki j.w.)

Koleżanka Ady ma na imię Żaneta.

Dzieci układają tyle kartoników, ile sylab słyszą w słowie Żaneta-

rozsuwają kartoniki i mówią głośno sylaby. Następnie układają tyle kartoników, ile głosek słychać w słowie Żaneta, wymawiają głoski głośno, dotykając kartoników.

  • Budowanie modeli słów: żubry, Żaneta (potrzebne będą czerwone i niebieskie kartoniki 7cm x 3 cm)

Dzieci wypowiadają głoskę ż: długo: żżżyyyy… i krótko: ż,ż,ż,ż…

Określają, czy głoska ż jest spółgłoską czy samogłoską. Pod schematami słów: żubry, Żaneta, zaznaczają miejsca głoski „ż” niebieskimi kartonikami, bo głoska „ż” jest spółgłoską. Oznaczają inne spółgłoski i samogłoski.

  • Odkrywanie litery ż, Ż ( potrzebne będą kartoniki z literami napisanymi przez rodzica lub wydrukowanymi na drukarce)
  1. pokazuje literę ż: małą i wielką ( można też pokazać w książce s. 64)

Dziecko określa jej wygląd, potem umieszcza litery w odpowiednich miejscach pod modelami słów: żubry, Żaneta. Dziecko przypomina, kiedy używamy wielkiej litery.

  • Umieszczenie kartoników z literami poznanymi wcześniej pod modelami słów: żubry, Żaneta ( tych, które napisał rodzic lub wydrukowanych na drukarce – u,b,r,y,a,n,t,e). Dzieci umieszczają pod modelami słów: żubry, Żaneta, kartoniki z odpowiednimi literami. Czytają wyrazy: żubry, Żaneta
  • Karty pracy – „Nowe przygody Olka i Ady. Litery i liczby, cz.2,
  1. 64-67

-  podział nazw zdjęć na głoski,

-zaznaczanie na niebiesko okienek – miejsc występowania głoski ż,

- kolorowanie na niebiesko liter ż, Ż w podanych wyrazach,

- czytanie sylab, wyrazów i tekstu,

- oglądanie obrazków, czytanie wypowiedzeń, wpisywanie obok nich odpowiedniej liczby – takiej, jaka jest przy obrazku, którego wypowiedzenie dotyczy,

- wodzenie palcem po literze f – małej i wielkiej, pisanej, pisanie liter po śladzie i samodzielnie. (załącznik)

 

 

 

 

Tytuł Typ Rozmiar Dodany przez
załącznik 1 jpg 60.22 KB Justyna Krzyżanowska
załącznik 2 jpg 77.74 KB Justyna Krzyżanowska
załącznik 5 jpg 42.56 KB Justyna Krzyżanowska
załącznik 6 jpg 121.52 KB Justyna Krzyżanowska
załącznik 7 jpg 87.99 KB Justyna Krzyżanowska
Opis zmian Data Osoba Porównaj
Artykuł został utworzony.
Dodane załączniki
niedziela, 19 kwiecień 2020 07:42 Justyna Krzyżanowska