Scenariusz sytuacji edukacyjnej na poniedziałek 20 kwietnia 2020
Grupa: Pajacyki
- Ciężka
Temat dnia: Strażnicy przyrody
Witajcie starszaki, jak się macie? Serdecznie Was pozdrawiamy i do wspólnych zabaw z rodzicem zapraszamy.
Propozycje do pracy z dzieckiem.
- Oglądanie zdjęć wybranych drzew – liściastych i iglastych.
- dziecko ogląda zdjęcia drzew, nazywa je, porównuje wygląd (załącznik)
- „Co to jest las?”- wypowiedzi dziecka ( pomoce: karton lub kartka w kształcie drzewa, mazak)
Dziecko podaje swoje skojarzenia ze słowem las. Rodzic zapisuje je na kartonie w kształcie drzewa, wokół hasła: LAS TO……
- Poznanie (przypomnienie) ogólnej budowy drzewa.
Rodzic układa przed dzieckiem poszczególne kartonowe elementy drzewa: korzenie, pień, gałęzie, koronę z liśćmi. Dziecko nazywa części drzewa, układa je na dywanie lub stole we właściwej kolejności. Określa, które części rośliny rosną pod ziemią, a które nad nią.
- KARTY PRACY, cz. 4, s. 12-13
Słuchanie wiersza A. Widzowskiej „Strażnicy przyrody”. Kolorowanie rysunków zwierząt.
- Co robiły dzieci w lesie?
- Co mówiły zwierzęta o dzieciach?
- Jak Ty zachowujesz się w lesie?
- „Toczymy zwalony pień” – zabawa ruchowa , dziecko staje w parze z rodzicem. Dziecko jest przewróconym przez burze pniem drzewa – leży na podłodze, rodzic delikatnie turla pień w różnych kierunkach, z zachowaniem zasad bezpieczeństwa. Po chwili następuje zmiana ról.
- Odkrywanie litery ż: małej i wielkiej, drukowanej i pisanej
- Wyodrębnienie wyrazu podstawowego – żubry
Karta pracy „Nowe przygody Olka i Ady. Litery i liczby, cz.2,s. 64-67
- Rodzic pyta:
- Jakim zwierzętom przyglądają się Olek, Ada i dziadek?
- Czy żubry żyją wolno?
- Analiza i synteza słuchowa słowa żubry.
Dziecko dzieli słowo żubry na sylaby i na głoski. Liczy sylaby i głoski w tym słowie. Podaje inne słowa rozpoczynające się głoską ż ( żaba, żurek, żyrafa…), i w środku (leżak, jeżyny, kałuża). Rodzic zwraca uwagę, że głoska ż na końcu słowa jest często słyszana jak głoska sz, np. w słowie garaż
- Budowanie schematu słowa żubry ( potrzebne będą białe kartoniki wycięte z kartki o wym. Np. 7cm x 3cm)
Dzieci układają tyle kartoników, ile sylab słyszą w słowie żubry– rozsuwają kartoniki i mówią głośno sylaby. Następnie układają tyle kartoników, ile głosek słychać w słowie żubry, wymawiają głoski głośno, dotykając kartoników.
- Budowanie schematu słowa Żaneta.( kartoniki j.w.)
Koleżanka Ady ma na imię Żaneta.
Dzieci układają tyle kartoników, ile sylab słyszą w słowie Żaneta-
rozsuwają kartoniki i mówią głośno sylaby. Następnie układają tyle kartoników, ile głosek słychać w słowie Żaneta, wymawiają głoski głośno, dotykając kartoników.
- Budowanie modeli słów: żubry, Żaneta (potrzebne będą czerwone i niebieskie kartoniki 7cm x 3 cm)
Dzieci wypowiadają głoskę ż: długo: żżżyyyy… i krótko: ż,ż,ż,ż…
Określają, czy głoska ż jest spółgłoską czy samogłoską. Pod schematami słów: żubry, Żaneta, zaznaczają miejsca głoski „ż” niebieskimi kartonikami, bo głoska „ż” jest spółgłoską. Oznaczają inne spółgłoski i samogłoski.
- Odkrywanie litery ż, Ż ( potrzebne będą kartoniki z literami napisanymi przez rodzica lub wydrukowanymi na drukarce)
- pokazuje literę ż: małą i wielką ( można też pokazać w książce s. 64)
Dziecko określa jej wygląd, potem umieszcza litery w odpowiednich miejscach pod modelami słów: żubry, Żaneta. Dziecko przypomina, kiedy używamy wielkiej litery.
- Umieszczenie kartoników z literami poznanymi wcześniej pod modelami słów: żubry, Żaneta ( tych, które napisał rodzic lub wydrukowanych na drukarce – u,b,r,y,a,n,t,e). Dzieci umieszczają pod modelami słów: żubry, Żaneta, kartoniki z odpowiednimi literami. Czytają wyrazy: żubry, Żaneta
- Karty pracy – „Nowe przygody Olka i Ady. Litery i liczby, cz.2,
- 64-67
- podział nazw zdjęć na głoski,
-zaznaczanie na niebiesko okienek – miejsc występowania głoski ż,
- kolorowanie na niebiesko liter ż, Ż w podanych wyrazach,
- czytanie sylab, wyrazów i tekstu,
- oglądanie obrazków, czytanie wypowiedzeń, wpisywanie obok nich odpowiedniej liczby – takiej, jaka jest przy obrazku, którego wypowiedzenie dotyczy,
- wodzenie palcem po literze f – małej i wielkiej, pisanej, pisanie liter po śladzie i samodzielnie. (załącznik)