Temat dnia: Zabawy z wiatraczkami – 03.06.2020.
Cele :
- usprawnianie narządów mowy – język, wargi, żuchwa
- prawidłowa artykulacja głoski w
Formy aktywności dziecięcej:
językowa, plastyczna, muzyczna, ruchowa
Przebieg spotkania:
- Wszyscy są witam Was - już zabawy nadszedł czas. Jestem ja, jesteście wy - raz, dwa, trzy! Witam was moje Krasnoludki i tak jak wczoraj poproszę was żebyście wzięły małe lusterka. Wczoraj przeglądałyście się w lusterkach, malowałyście swoje głowy, a dzisiaj poćwiczymy nasz język ,wargi i żuchwę J
- Ćwiczenia logopedyczne z lusterkami – Drodzy rodzice, proszę, żebyście opowiedziały swoim dzieciom o podróży dookoła świata w jaką wybierze się nasz język J.
A więc zaczynamy: język wyruszył w podróż dookoła świata – dzieci rysują koła językiem po górnej i po dolnej wardze. Wędrował przez góry i doliny – dzieci unoszą język za górne zęby i za dolne zęby. Potem wspiął się na wysoką górę – dzieci czubkiem języka dotykają do górnego wałka dziąsłowego. Z góry rozpościerał się przepiękny widok. Widok ten zadziwił go - dzieci wysuwają wargi do przodu i mówią - oooo. Kiedy zszedł z góry zobaczył gromadkę dzieci, i przywitał się z każdym osobno – dzieci dotykają językiem każdego zęba osobno na górze i na dole . Potem długo płynął łódką i machał wiosłami - dzieci przesuwają język do prawego i do lewego kącika ust. Na koniec wsiadł do samolotu, który leciał wysoko nad chmurami - dzieci przesuwają język po górnej wardze. Aż wreszcie wylądował na ziemi - dzieci chowają język za dolne zęby. Pamiętajmy, że każde ćwiczenie powtarzamy kilkakrotnie.
- 3. Zabawy z głoską w- prezentacja prawidłowej artykulacji głoski w – nadal będą nam potrzebne lusterka. A teraz pobawimy się z głoską w czyli inaczej mówiąc z dźwiękiem w. Osoba dorosła pokazuje prawidłową artykulację tej głoski. Zwracamy uwagę, aby podczas jej wymawiania nie wybrzmiewała dodatkowo głoska y. Dzieci powtarzają po osobie dorosłej głoskę kontrolując w lusterku pracę języka. Potem w lusterku wymawiamy sylaby: wa, wo, we, wu, wi. Następnie możemy wyszukiwać wyrazów , w których na początku słychać głoskę w - karta pracy 1.
Drodzy Rodzice – głoska w jest głoską wargowo – zębową, powstaje przez zbliżenie górnych zębów do dolnej wargi i wypuszczenie powietrza przez powstałą w ten sposób szczelinę.J
- Ćwiczenia oddechowe – „ Wesoły wiatraczek” – a teraz do tej zabawy będziemy potrzebować kolorowych wstążeczek lub pasków kolorowej bibuły, to będą nasze wesołe wiatraczki.. Możemy machać naszymi kolorowymi wstążeczkami biegając ostrożnie po pokoju. Na hasło – stop ! – wciągamy powietrze nosem i wydmuchujemy je na wstążki, tak aby się poruszały.
- Praca plastyczna - „ Kolorowy wiatraczek” – jeżeli macie ochotę pokolorujcie teraz obrazek wiatraczka dowolnie wybranymi kolorami – karta pracy nr 2. Chyba, że chcecie zrobić wiatraczka z papieru J . Zapraszam do obejrzenia filmiku z instrukcją:
https://www.youtube.com/watch?v=EF-VG0wHvH0.
A może ktoś z was wie, jaką głoskę słychać na początku wyrazu wiatraczek?
- 6. Zumba Kids – WAKA, WAKA – w dalszej części dnia zapraszam was do zabawy przy piosence Waka, Waka: https://www.youtube.com/watch?v=ePMn7maSoxs
- Praca z obrazkiem – „ Wietrzna pogoda” - popatrzcie jeszcze na obrazki załącznik 1 Połączcie wiatraczek z obrazkiem, na którym widać wietrzną pogodę. Po czym poznaliście?
Wesołych zabaw z głoską w J