Scenariusz zajęcia na 09.06.2020
Temat dnia: „Góralskie liczenie”
Propozycje do pracy z dzieckiem:
Dzień dobry Starszaki!
- Dziś na początek wakacyjna zabawa – opowieść ruchowa „Na plaży” (według Małgorzaty Markowskiej).
„Jesteśmy na plaży. Spoglądamy w niebo, na którym fruwają latawce. (Dziecko biega po pokoju w jednym kierunku). Latawce unoszą się wysoko na wietrze. (Wznosi ramiona do góry).
Teraz opadają w dół. (Wyciąga ramiona w bok). Przestało wiać. Latawce opadają na piasek.
(Dziecko siada skrzyżnie). Rysujemy na piasku kształt swojego latawca. Wietrzyk zaczyna lekko wiać, latawce podrywają się do lotu. (Dziecko powoli podnosi się do stania i kontynuuje bieg po pokoju). Słonko świeci, piasek staje się gorący. Idziemy ochłodzić stopy w wodzie. Idąc, podnosimy wysoko kolana, staramy się utrzymać przez chwilę na jednej nodze. Wchodzimy do wody i ochładzamy ciała, polewając wodą ramiona, plecy, brzuch. Podskakujemy obunóż, rozchlapując
wodę dookoła. Czas na kąpiel słoneczną. Kładziemy się na piasku i opalamy brzuchy. (Leży
tyłem). Patrzymy na niebo i podziwiamy latawce. Teraz opalamy plecy. (Przechodzi, przez
przetoczenie, do leżenia przodem).”
- Zamknijcie oczy, wyobraźcie sobie, że jesteście nad morzem i posłuchajcie odgłosu fal morskich.
https://www.youtube.com/watch?v=ORhFh1rCqRI
- Udzielanie odpowiedzi na pytania.
- Czego odgłosu słuchaliście?
- Czy ten odgłos był przyjemny?
- Pokażcie rękami, jak porusza się fala?
- Karta pracy, cz. 4, s. 60. Wykonanie łódki według instrukcji. Rysowanie po śladach.
- Wskażcie na mapie Polski Morze Bałtyckie.
Dzieci odczytują nazwy nadmorskich miejscowości
- Zabawa matematyczna – „Góralskie liczenie.”
Ćwiczenia w dodawaniu i odejmowaniu. Liczmany (klocki, zakrętki, guziki itp., kartoniki z liczbami i znakami: +, −, =
Zadanie 1.
„Na hali, na hali
10 owiec juhas pasie .
Dwie w góry mu uciekły.
Ile teraz masz owiec, juhasie?”
Dziecko układa 10 liczmanów. Odsuwa 2. Układa działanie: 10 – 2 = 8. Odpowiada na pytanie: Teraz jest 8 owiec.
Tak samo postępuje przy innych zadaniach.
Zadanie 2.
„Do zagrody 9 owiec
wpędził juhas młody.
Ale cztery starsze owce
uciekły z zagrody.
Policz teraz szybko mi
– ile owiec w zagrodzie śpi?”
Zadanie 3.
„Na hali, na hali
raz się tak zdarzyło,
że do 7 starszych owiec
3 młode przybyły.
Powiedz teraz mi
–ile wszystkich owiec
w zagrodzie śpi?”
Zadanie 4.
„Na łące pod górą
juhas owce pasie;
cztery czarne owce
i pięć białych hasa.
Ile wszystkich owiec
jest w stadzie juhasa?”
Jak dobrze wiecie bezpieczeństwo na wakacjach jest bardzo ważne. Mamy dla Was kilka zagadek a także przesyłamy obrazki z informacjami na temat bezpieczeństwa.
- Zagadki słuchowe dotyczące bezpieczeństwa podczas wakacji.
Posłuchajcie zagadek Barbary Kosmowskiej, dopowiedzcie ich zakończenia – rozwiązania.
„Wiem, że pan ratownik mnie nie zauważy,
dlatego nie kąpię się na niestrzeżonej… (plaży)”
„Kiedy płoną lasy, to giną zwierzęta,
dlatego dbam o to i o tym pamiętam,
by w lesie wszystkim żyło się dogodnie.
Z tego powodu nie bawię się… (ogniem)”
„Jeśli się zagubię w obcym dla mnie mieście,
wiem, co mam zrobić, wiem nareszcie!
Mogę zaufać pewnemu człowiekowi,
czyli panu… (policjantowi)”
„Gdy nie ma rodziców w domu,
to choć bardzo przykro mi,
nie otwieram obcym ludziom
do naszego domu… (drzwi)”
„Ze względu na żmije zawsze w lesie noszę
moje ukochane, gumowe… (kalosze)”
„Grzybobranie to grzybów zbieranie,
a nie ich jedzenie czy też smakowanie.
Dlatego po powrocie z lasu
sięgam do grzybów pełnego… (atlasu)”
„Nie podchodzę do dzikich zwierząt,
bo choć są piękne i bajeczne,
bywają także dla ludzi bardzo… (niebezpieczne)”
- Posłuchajcie piosenki pt.: „Bezpieczne wakacje” wyk. ZoZi
https://www.youtube.com/watch?v=W4RHyjQLfCM
- Karta pracy, cz. 4, s. 71.
Oglądanie rysunków schematycznych. Mówienie, na co powinno się zwracać uwagę na
wakacjach. Rysowanie po śladzie, bez odrywania kredki od kartki.