Temat dnia: Na plaży fajnie jest – 10.06.2020.
Cele :
- rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej
- pobudzanie ciekawości badawczej
Formy aktywności dziecięcej:
językowa, badawcza, plastyczna, matematyczna, muzyczna
Przebieg spotkania:
- Wszyscy są witam Was - już zabawy nadszedł czas. Jestem ja, jesteście wy - raz, dwa, trzy! Witam was moje Krasnoludki. Wczoraj rozmawialiśmy o tym, jak w wakacje można miło spędzać czas, a dzisiaj opowiemy jak fajnie można spędzić czas na plaży.
- Rozmowa z wykorzystaniem obrazka – „ Na plaży” – załącznik 1 – obrazek.
Popatrzcie na obrazek.
Porozmawiajcie Państwo z dziećmi co widzą na obrazku, co robi mama, tata, a co dzieci, dlaczego mają rozłożony parasol. Co jeszcze trzeba zrobić żeby ochronić naszą skórę i głowę przed słońcem? Popatrzcie teraz na drugi obrazek – załącznik 2. Pokażcie i powiedzcie, na którym obrazku dzieci bawią się na plaży. Licząc od lewego, górnego rogu, czy jest to pierwszy, drugi, trzeci, czy czwarty obrazek? Rozmowę możecie zakończyć naszą zabawą, którą poznaliśmy wczoraj: „Piasek - woda”. Przypominam jej przebieg: jeżeli usłyszycie słowo piasek, wskakujecie na podłogę, jeżeli dywan, wskakujecie do wody. Jeżeli nie macie dywanu w domu możecie położyć na podłodze koc, ręcznik… Pamiętajcie o zamianie kolejności słów: piasek – woda, woda – piasek, piasek - piasek – woda… i jak ktoś się pomyli, to wtedy musi wykonać wymyślone przez was zadanie, np. pokaż jak chodzi kot, zaklaszcz 5 razy…
- 3. Zabawa rozwijająca spostrzegawczość – „ Co zabieramy na plażę?”
Widziałyście przed chwilą na obrazkach dzieci bawiące się na plaży. Wyobraźcie sobie, że my też wybieramy się nad wodę i co ze sobą zabierzemy – popatrzcie na obrazek – karta pracy nr 1- Wymieńcie wszystkie potrzebne przedmioty. Nazwijcie te, które w ogóle na plaży nam się nie przydadzą.
- 4. Zabawa badawcza z wodą „Co będzie pływać, a co nie?” – plaża to piasek i woda. Teraz pobawimy się wodą. Do tej zabawy będziemy potrzebować pojemnika z wodą, lekkich przedmiotów ( kartka, piłeczka pingpongowa, nakrętka plastikowa) i ciężkich przedmiotów (mały kamyk, drewniany klocek, metalowy samochodzik). Dzieci umieszczają w pojemniku z wodą przygotowane przedmioty i próbują określić, dlaczego jedne toną, a inne nie.
Wniosek: przedmioty, które są lekkie unoszą się na wodzie, a przedmioty ciężkie opadają na dno pojemnika.
- 5. Ćwiczenie relaksacyjne „ Plaża” – plaża , to nie tylko miejsce do zabaw w piasku, pływanie, ale również relaks, odprężenie. Możemy teraz położyć się na dywanie, kocu, ręczniku… i zamykamy oczy. Przy włączonej muzyce relaksacyjnej
https://www.youtube.com/watch?v=SCjAEV2v6JU z zamkniętymi oczami prosimy dzieci, aby wyobraziły sobie, że leżą na plaży, świeci słońce i jest bardzo przyjemnie. Słychać szum morza, słońce ogrzewa nam nogi, brzuch, ręce, twarz, włosy. Ciepły wiatr muska nam twarze, włosy, ręce. Jesteśmy spokojni, oddychamy spokojnie: wciągamy powietrze nosem, wypuszczamy ustami. Jest nam bardzo miło. Powoli otwieramy oczy, wstajemy, poruszamy lekko rękami, nogami, delikatnie unosimy się i siadamy.
- 6. Praca plastyczna - „ Nadmorska plaża” – W dalszej części dnia proponuję wykonać nadmorską plażę z kolorowego piasku i kleju. Jeżeli nie macie w domu kolorowego piasku, to podaję przepis na jego wykonanie: wykorzystujemy do tego sól kuchenną i kolorową kredę tablicową. Kredę wcieramy w rozsypaną sól aż do momentu uzyskania żądanego koloru. Klejem malujemy linie faliste na górnej części kartki i posypujemy niebieskim piaskiem – to morskie fale. Dół kartki zamalowujemy klejem i posypujemy żółtym piaskiem.
- Oglądanie bajki – „Bolek i Lolek nad jeziorem” – jeżeli będziecie miały ochotę, to zapraszam was również do obejrzenia bajki o wakacjach nad wodą Bolka i Lolka:
https://www.youtube.com/watch?v=6O4sc7Gn0o8
Miłego dnia !