Temat dnia: Kolory lata – 12.06.2020.            

Cele :

  • utrwalenie nazw kolorów
  • usprawnianie narządów mowy – język, wargi, żuchwa
  • prezentowanie prawidłowej artykulacji głoski sz

Formy aktywności dziecięcej:

  językowa, przyrodnicza, plastyczna, muzyczna, ruchowa,  

Przebieg spotkania:

  1. Wszyscy są witam Was - już zabawy nadszedł czas. Jestem ja, jesteście wy - raz, dwa, trzy! Witam was moje Krasnoludki. Wiemy już, że zbliża się do nas nowa pora roku, która nazywa się lato, spróbujcie podzielić wyraz lato na sylaby la - to.
  2. Rozmowa kierowana w oparciu o wysłuchaną piosenkę „ Kolorowe lato” i ilustrację.

         Wiemy, że jak przychodzi lato, to zaczyna się też czas wakacji. Ale po czym poznajemy, że  pora roku, która do nas idzie, to jest lato a nie jesień? Posłuchajcie teraz piosenki:

https://www.youtube.com/watch?v=aRkzeeEwq3E

  -   o jakich kolorowych owadach śpiewały dzieci w piosence?

  - co miało lato na głowie, dlaczego latem trzeba nosić czapki, kapelusze, okulary?

  - jakie kolory lata widzicie na obrazku? – załącznik - obrazek

  1. Zabawa kolorami – „ Kolory lata” – do tej zabawy przygotujcie różne kolory farb. Osoba dorosła podnosi farbę koloru np. niebieskiego, a wy spróbujcie powiedzieć, co wam się z tym kolorem kojarzy. Kolor niebieski ja np. kojarzę  z niebem, z niezapominajkami, zielony kolor kojarzy mi się z trawą, z czerwonym kolorem kojarzą mi się truskawki, a z żółtym słońce… A wy jakie macie skojarzenia? Potem możecie wziąć farby, kartkę, pędzel i wodę i namalować piękne, kolorowe lato J.
  2. Ćwiczenia logopedyczne – „ Wakacyjna podróż języka” – do tej zabawy będziecie potrzebować małych lusterek. Jak się domyślacie będziemy ćwiczyć nasz język, żuchwę i wargi. Wyobraźcie sobie, że na letnie wakacje wyruszył też język. Zaczynamy więc wakacyjną opowieść, którą będzie opowiadała osoba dorosła i razem z wami będzie pokazywała językiem jego podróż.

Przyszedł czas wakacji i język postanowił wyruszyć w podróż swoim samochodem. Wsiadł do samochodu  i zaczął mocno kręcić kierownicą – rysujemy koła językiem, po górnej i po dolnej wardze. Nagle zaczął padać deszcz, więc włączył wycieraczki – poruszacie językiem od jednego do drugiego kącika ust. Kiedy wyszło słońce, wysiadł z samochodu i przesiadł się do balonu, którym leciał wysoko do góry – dzieci przesuwają język za górne zęby po wałku dziąsłowym . Ponieważ wiał dość silny wiatr, balon raz unosił się do góry wysoko, a raz opadał na ziemię – dzieci poruszają językiem na zmianę, raz do górnych , a raz do dolnych zębów. Język z zaciekawieniem przyglądał się jak pięknie po niebie płynęły białe chmury – dzieci przesuwają język po podniebieniu od zębów w stronę gardła. Postanowił wylądować na ziemi  i zwiedzić najbliższą okolicę na rowerze – dzieci rysują językiem koła między zębami a wargami. Kiedy jechał często musiał dzwonić dzwonkiem – dzieci mówią – dzyń, dzyń. Ale każda podróż kiedyś się kończy.  Z radosnym uśmiechem na twarzy nasz język wrócił do swojego domu – dzieci szeroko rozciągają wargi J. Pamiętamy, że każde ćwiczenie powtarzamy kilkakrotnie. Teraz możemy zaprezentować prawidłową artykulację głoski sz, kontrolując w lusterku pracę języka -  Naśladujemy szum morskich fal.

Drodzy Rodzice – głoska sz jest głoską przedniojęzykowo – dziąsłową, powstaje przez uniesienie języka za górne zęby, do wałka dziąsłowego, z jednoczesnym zwarciem zębów i wysunięciem zaokrąglonych warg do przodu.

  1. 5. Ćwiczenia grafomotoryczne - „Fale morskie” – w dalszej części dnia proponuję rysowanie fal morskich. Do tej zabawy przyda się duży arkusz papieru i kredki. Razem z dziećmi najpierw w powietrzu kreślimy morskie fale – prawą, lewą ręką i obiema rękami. Potem rysujemy fale na dużych arkuszach papieru. Nie macie dużych arkuszy papieru, to można posklejać kilka małych kartek J.Możemy podczas rysowania naśladować szum morskich fal.
  2. Zabawa taneczna –„ Tańcz i pij soczek z pomarańczy…” – w letnie dni jest bardzo ciepło i często chce nam się pić. Zapraszam do zabawy przy piosence „ Tańcz i pij soczek z pomarańczy…” a po tańcu napijcie się soku albo wody J
  3. 7. Zabawa rozwijająca spostrzegawczość – „Gdzie jest cień…” –możecie jeszcze popatrzeć na obrazek – karta pracy nr 1 – i nazwijcie przedmioty, które tam widzicie. Powiedzcie do czego służą?  Połączcie je z ich cieniami. Pamiętajcie też o naszej wakacyjnej piosenceJ

https://www.youtube.com/watch?v=By6dA9peBi4

Wybór zabaw zależy od was J

Miłego dnia !

Tytuł Typ Rozmiar Dodany przez
karta 1 jpg 440.77 KB Justyna Krzyżanowska
Opis zmian Data Osoba Porównaj
Artykuł został utworzony.
Dodane załączniki
piątek, 12 czerwiec 2020 07:04 Justyna Krzyżanowska