Temat dnia: Kolory lata – 12.06.2020.
Cele :
- utrwalenie nazw kolorów
- usprawnianie narządów mowy – język, wargi, żuchwa
- prezentowanie prawidłowej artykulacji głoski sz
Formy aktywności dziecięcej:
językowa, przyrodnicza, plastyczna, muzyczna, ruchowa,
Przebieg spotkania:
- Wszyscy są witam Was - już zabawy nadszedł czas. Jestem ja, jesteście wy - raz, dwa, trzy! Witam was moje Krasnoludki. Wiemy już, że zbliża się do nas nowa pora roku, która nazywa się lato, spróbujcie podzielić wyraz lato na sylaby la - to.
- Rozmowa kierowana w oparciu o wysłuchaną piosenkę „ Kolorowe lato” i ilustrację.
Wiemy, że jak przychodzi lato, to zaczyna się też czas wakacji. Ale po czym poznajemy, że pora roku, która do nas idzie, to jest lato a nie jesień? Posłuchajcie teraz piosenki:
https://www.youtube.com/watch?v=aRkzeeEwq3E
- o jakich kolorowych owadach śpiewały dzieci w piosence?
- co miało lato na głowie, dlaczego latem trzeba nosić czapki, kapelusze, okulary?
- jakie kolory lata widzicie na obrazku? – załącznik - obrazek
- Zabawa kolorami – „ Kolory lata” – do tej zabawy przygotujcie różne kolory farb. Osoba dorosła podnosi farbę koloru np. niebieskiego, a wy spróbujcie powiedzieć, co wam się z tym kolorem kojarzy. Kolor niebieski ja np. kojarzę z niebem, z niezapominajkami, zielony kolor kojarzy mi się z trawą, z czerwonym kolorem kojarzą mi się truskawki, a z żółtym słońce… A wy jakie macie skojarzenia? Potem możecie wziąć farby, kartkę, pędzel i wodę i namalować piękne, kolorowe lato J.
- Ćwiczenia logopedyczne – „ Wakacyjna podróż języka” – do tej zabawy będziecie potrzebować małych lusterek. Jak się domyślacie będziemy ćwiczyć nasz język, żuchwę i wargi. Wyobraźcie sobie, że na letnie wakacje wyruszył też język. Zaczynamy więc wakacyjną opowieść, którą będzie opowiadała osoba dorosła i razem z wami będzie pokazywała językiem jego podróż.
Przyszedł czas wakacji i język postanowił wyruszyć w podróż swoim samochodem. Wsiadł do samochodu i zaczął mocno kręcić kierownicą – rysujemy koła językiem, po górnej i po dolnej wardze. Nagle zaczął padać deszcz, więc włączył wycieraczki – poruszacie językiem od jednego do drugiego kącika ust. Kiedy wyszło słońce, wysiadł z samochodu i przesiadł się do balonu, którym leciał wysoko do góry – dzieci przesuwają język za górne zęby po wałku dziąsłowym . Ponieważ wiał dość silny wiatr, balon raz unosił się do góry wysoko, a raz opadał na ziemię – dzieci poruszają językiem na zmianę, raz do górnych , a raz do dolnych zębów. Język z zaciekawieniem przyglądał się jak pięknie po niebie płynęły białe chmury – dzieci przesuwają język po podniebieniu od zębów w stronę gardła. Postanowił wylądować na ziemi i zwiedzić najbliższą okolicę na rowerze – dzieci rysują językiem koła między zębami a wargami. Kiedy jechał często musiał dzwonić dzwonkiem – dzieci mówią – dzyń, dzyń. Ale każda podróż kiedyś się kończy. Z radosnym uśmiechem na twarzy nasz język wrócił do swojego domu – dzieci szeroko rozciągają wargi J. Pamiętamy, że każde ćwiczenie powtarzamy kilkakrotnie. Teraz możemy zaprezentować prawidłową artykulację głoski sz, kontrolując w lusterku pracę języka - Naśladujemy szum morskich fal.
Drodzy Rodzice – głoska sz jest głoską przedniojęzykowo – dziąsłową, powstaje przez uniesienie języka za górne zęby, do wałka dziąsłowego, z jednoczesnym zwarciem zębów i wysunięciem zaokrąglonych warg do przodu.
- 5. Ćwiczenia grafomotoryczne - „Fale morskie” – w dalszej części dnia proponuję rysowanie fal morskich. Do tej zabawy przyda się duży arkusz papieru i kredki. Razem z dziećmi najpierw w powietrzu kreślimy morskie fale – prawą, lewą ręką i obiema rękami. Potem rysujemy fale na dużych arkuszach papieru. Nie macie dużych arkuszy papieru, to można posklejać kilka małych kartek J.Możemy podczas rysowania naśladować szum morskich fal.
- Zabawa taneczna –„ Tańcz i pij soczek z pomarańczy…” – w letnie dni jest bardzo ciepło i często chce nam się pić. Zapraszam do zabawy przy piosence „ Tańcz i pij soczek z pomarańczy…” a po tańcu napijcie się soku albo wody J
- 7. Zabawa rozwijająca spostrzegawczość – „Gdzie jest cień…” –możecie jeszcze popatrzeć na obrazek – karta pracy nr 1 – i nazwijcie przedmioty, które tam widzicie. Powiedzcie do czego służą? Połączcie je z ich cieniami. Pamiętajcie też o naszej wakacyjnej piosenceJ
https://www.youtube.com/watch?v=By6dA9peBi4
Wybór zabaw zależy od was J
Miłego dnia !