Scenariusz zajęcia na 15.06.2020

Temat dnia: „Pocieszajki dla maluszków”

Propozycje do pracy z dzieckiem:

Witajcie Starszaki!!!

 

  • Zabawa „Z czym kojarzy się przedszkole”.

(Karton z obrazkiem przedszkola, mazak). Dziecko podaje skojarzenia z przedszkolem, a rodzic zapisuje je wokół obrazka przedszkola. Np. uśmiech, sympatia, dobre obiadki, różne zabawki, troskliwość, zrozumienie...

  • Słuchanie opowiadania Agaty Widzowskiej „Pocieszajki dla maluchów”. Książka (s. 86–89)

 

 Ada była bardzo dumna z tego, że po wakacjach pójdzie do szkoły. Będzie miała kolorowy plecak, a w nim książki, zeszyty i piórnik z przyborami. Bardzo chciała się nauczyć samodzielnie czytać, bo obiecała Olkowi, że w przyszłości to ona przeczyta mu bajkę na dobranoc, a nie odwrotnie. Na zakończenie ostatniego roku w przedszkolu zaproszono wszystkich rodziców, a młodsze grupy zadbały o niespodzianki: zaśpiewały pożegnalne piosenki i wręczyły starszakom samodzielnie przygotowane sadzonki drzewek szczęścia w małych doniczkach.

Grupa Ady odwdzięczyła się przedstawieniem teatralnym dla maluchów o misiu, który trafił do przedszkola i niczego nie potrafił robić samodzielnie: nie umiał sam jeść, ubierać się, wiązać sznurowadeł i budować domku z drewnianych klocków. Nie wiedział nawet, że przed jedzeniem trzeba myć łapki, ani nie znał słów: „proszę, dziękuję, przepraszam”. Ten miś musiał się wszystkiego nauczyć w przedszkolu, a dzieci mu w tym pomagały. Był to teatrzyk kukiełkowy, w którym Ada przedstawiała postać dziewczynki o imieniu Basia. Tomek trzymał kukiełkę niedźwiadka, a Basia uczyła misia, jak należy myć łapki:– O! Popatrz, misiu, tu jest łazienka, wodą się zmywa farbę na rękach, a ty masz łapki całe w powidłach, więc musisz użyć wody i mydła! Piotrek, Janek i Paweł poruszali kukiełkami zielonych żabek i śpiewali piosenkę: Kum, kum, kum! Rech, rech, rech! Było przedszkolaków trzech. Hopsa, w lewo! Hopsa, w prawo! Skaczą zwinnie. Brawo! Brawo! Ucz się, misiu, z nimi ćwicz, skacz i do dziesięciu licz! Tu następowała wyliczanka do dziesięciu: jeden, dwa, trzy, cztery, pięć i tak dalej...Potem na scenie pojawiły się symbole pór roku: słońce, bałwanek, kasztany i skowronek. Dzieci z młodszych grup doskonale wiedziały, które symbolizują wiosnę, lato, jesień i zimę. Na zakończenie przedstawienia wszystkie starszaki ukłoniły się pięknie i wyrecytowały:– Nie płaczcie, kochani, gdy nas tu nie będzie, nasz wesoły uśmiech zostawimy wszędzie, a gdy po wakacjach znajdziemy się w szkole, będziemy wspominać kochane przedszkole! Młodszym dzieciom bardzo podobało się przedstawienie, a po spektaklu wszyscy chcieli obejrzeć z bliska kukiełki. Ada stanęła pod oknem i przyglądała się swoim koleżankom i kolegom. Z jednej strony cieszyła się na myśl o szkole, z drugiej jednak czuła, że będzie tęsknić.– Trochę mi smutno – powiedziała do Kasi.– Mnie też – odpowiedziała dziewczynka. – Nauczyłam się tutaj pisać swoje imię: K A S I A – przeliterowała.– A ja się nauczyłam sama korzystać z łazienki, bo jak byłam mała, to nie umiałam spuszczać wody – dodała Ada.– Piotrek mi pokazał, jak bezpiecznie zjeżdżać ze zjeżdżalni i wspinać się po drabinkach.– Mnie też!– I umiemy już rozpoznawać kształty: kółka, trójkąty, prostokąty i kwa... kwa... – zająknęła się Kasia.– Kwadraty – dokończyła Ada.– Tak! Kwadraty!– I co jeszcze?– Pani pokazała nam, jak się kroi warzywa, tak żeby się nie skaleczyć.

I już umiemy same zrobić sałatkę z majonezem – odparła z dumą Ada.– A pamiętasz, jak lepiłyśmy pączki z piasku do naszej cukierni? Tomek ugryzł jednego i pani kazała mu szybko wypłukać buzię.– Cha, cha! Nigdy tego nie zapomnę.– I piekliśmy ciasto na Dzień Mamy, a wyszedł nam zakalec!– Pamiętam. Pani polała je rozpuszczoną czekoladą i powiedziała, że takie ciasto jada się we Francji.  Było bardzo dobre. Wszyscy prosili o dokładkę. Dziewczynki wymieniły jeszcze wiele wesołych wspomnień i obiecały sobie, że będą odwiedzać swoje przedszkole i ulubioną panią. Pożegnały się z innymi dziećmi, z kucharkami, panem „złotą rączką”, który potrafił naprawić każdą rzecz, a nawet z zabawkami. Przed wyjściem z przedszkola Ada położyła coś ukradkiem w swojej szafce w szatni.– Co tam zostawiłaś? – zdziwiła się mama.– Zostawiłam pudełko z pocieszajkami.  – A co to są pocieszajki?– To są kolorowanki ze zwierzątkami. Powiedziałam pani, że jak jakiś maluch będzie płakał, to może mu dać taką kolorowankę i poprosić, żeby pomalował smutne zwierzątko. Ja też kiedyś płakałam za tobą w przedszkolu i wtedy pomalowałam krowę na żółto. Świeciła jak słońce i od razu mi było lepiej.– To wspaniały pomysł – mama spojrzała z podziwem na Adę i mocno ją przytuliła.– Pa, pa! Przedszkole! – powiedziała Ada. – Kiedyś cię odwiedzę.

  • Rozmowa na temat opowiadania.

− Co przygotowała grupa Ady na pożegnanie przedszkola?

− Co przygotowali młodsi koledzy?

− Co robiły Ada i Kasia?

− Kogo pożegnała Ada?

− Co to były pocieszajki Ady?

− Gdzie je zostawiła?

  • Ćwiczenia w książce. Książka (s. 86–89).Słuchanie tekstu czytanego przez dziecko lub rodzica. Czytanie tekstu znajdującego się pod ilustracjami.

 

  • Nauka wierszyka z opowiadania fragmentami, metodą ze słuchu.

„Nie płaczcie, kochani, gdy nas tu nie będzie, nasz wesoły uśmiech zostawimy wszędzie, a gdy po wakacjach znajdziemy się w szkole, będziemy wspominać kochane przedszkole!”

  • Wspominanie przez dzieci tego, co zapamiętały z pobytu w przedszkolu.

 

  • Zabawa ruchowa – Po muszli ślimaka. Kreda. Dziecko siada na podłodze z wyprostowanymi nogami; przesuwa się do przodu, nie uginając nóg i nie pomagając sobie rękami. Idzie kolejno, tip-topkami – po linii przypominającej kształt muszli ślimaka.
  • Obrazek o lecie – wykonanie prezentu dla kolegi/koleżanki z grupy na pożegnanie przedszkola.
  • Zapoznanie ze sposobem wykonania pracy - kartka A5, kredki, farby plakatowe, pędzelek, kubeczek z wodą, pastele, kartka z kolorowego bloku technicznego, klej, bibuła, kolorowy papier.
  • Wykonanie na kartkach formatu A5 obrazka o lecie (wybraną techniką).
  • Ozdabianie powstałych ramek kulkami z kolorowej bibuły lub kawałkami kolorowego papieru.
  • Podpisanie się, samodzielnie lub z pomocą rodzica z tyłu obrazka.
  • Wykonanie pracy przez dziecko.
  • Wręczenie wykonanej pracy wybranemu koledze/wybranej koleżance, np. w dniu 23 czerwca w czasie pożegnania z przedszkolemJ

 

Tytuł Typ Rozmiar Dodany przez
załącznik 2 png 1.16 MB Justyna Krzyżanowska
załącznik 3 png 1.20 MB Justyna Krzyżanowska
załącznik 4 png 1,019.61 KB Justyna Krzyżanowska
załącznik 1 png 1.24 MB Justyna Krzyżanowska
Opis zmian Data Osoba Porównaj
Artykuł został utworzony.
Dodane załączniki
poniedziałek, 15 czerwiec 2020 07:32 Justyna Krzyżanowska