Temat dnia: Wakacyjna podróż pociągiem – 19.06.2020.
Cele :
- rozwijanie zasobu słownictwa,
- usprawnianie narządów mowy – język ,żuchwa, wargi
- prezentowanie prawidłowej artykulacji głoski cz
- rozwijanie umiejętności liczenia
Formy aktywności dziecięcej:
językowa, muzyczna, matematyczna, plastyczna,
Przebieg spotkania:
- Wszyscy są witam Was - już zabawy nadszedł czas. Jestem ja, jesteście wy - raz, dwa, trzy! Witam was przedszkolaki i zapraszam do pociągu. Pojedziemy na wakacje aż do naszej stolicy War – pamiętacie nazwę ? Warszawy J. Proszę wsiadać drzwi zamykać J
- 2. Zabawa do piosenki i rozmowa na podstawie piosenki: „Jedzie pociąg”
https://www.youtube.com/watch?v=ozB2D5h3w0k
- dokąd chciały jechać dzieci pociągiem?
- kogo poprosiły dzieci żeby wejść do pociągu?
- kto to jest konduktor?-
- co trzeba kupić, żeby jechać pociągiem?
- jak trzeba zachować się w pociągu
- 3. Ćwiczenia logopedyczne z lusterkami i prezentacja głoski cz – dzieci pociągiem jechały do Warszawy, a nasz język przyjechał nad Morze Bałtyckie. Weźcie lusterka i zaczynamy opowieść: Osoba dorosła opowiada i pokazuje ćwiczenia razem z dzieckiem:
Język przyjechał na wakacje nad morze. Bardzo się zdziwił, gdyż po raz pierwszy w życiu zobaczył je – wysuwamy wargi do przodu i mówimy - ooo. Nie spodziewał się, że jest takie duże – wysuwamy język do góry, w stronę nosa, a potem do dołu, w stronę brody. Nie spodziewał się też, że morze jest takie szerokie – przesuwamy język od jednego do drugiego kącika ust. Wskoczył do wody i zaczął przeskakiwać fale – przesuwamy język od górnych zębów do dolnych. Zobaczył wśród nich pływające rybki – wysuwamy wargi mocno do przodu. Potem rozłożył kocyk – wędrujemy językiem po podniebieniu od górnych zębów w stronę gardła i leżał nieruchomo – kładziemy język na dole jamy ustnej czubek i boki języka dotykają dolnych zębów. Później poszedł grać w siatkówkę plażową – odbijamy czubek języka w różnych miejscach od podniebienia. Po kilku dniach nasz język wrócił szczęśliwy do domu – teraz po prostu uśmiechnijcie się J. Osoba dorosła demonstruje prawidłowe wykonanie ćwiczeń, które powtarzamy kilkakrotnie.
- prezentowanie prawidłowej artykulacji głoski cz - Drodzy Rodzice – głoska cz jest głoską przedniojęzykowo – dziąsłową, zwarto – szczelinową. Powstaje przez uniesienie języka za górne zęby, do wałka dziąsłowego, z jednoczesnym zwarciem zębów i wysunięciem zaokrąglonych warg do przodu. Dzieci będą powtarzać za Państwem głoskę cz, kontrolując w lusterku pracę języka. Głoska cz przypomina nam odgłos jadącego pociągu J
- 4. Ćwiczenia grafomotoryczne – „Tory pociągu” – żeby pociąg mógł jechać to są potrzebne tory, które teraz narysujecie. Potrzebujemy do tej zabawy kredek i długiego arkusza papieru. Jeżeli nie mamy takiego arkusza, to możemy skleić kilka kartek A4. Osoba dorosła będzie rysować szyny, a dziecko kreśli między nimi linie pionowe, czyli podkłady, jednocześnie wymawiamy sylaby: cza, czo, cze, czu, czy.
- 5. Zabawa rozwijająca słuch fonematyczny- „ Co mamy w walizce?” – popatrzcie teraz na obrazek – karta pracy nr 1 – powiedzcie co zabieramy do walizki w podróż ? Pokażcie obrazek, w którego nazwie słychać głoskę cz?
- 6. Zabawa matematyczna „Kolorowy pociąg” – w dalszej części dnia proponuję wam zabawę w liczenie wagoników. Popatrzcie na obrazek – karta pracy nr 2. Mamy tam lokomotywę z wagonikami .Policzcie najpierw ile jest wszystkich wagoników? Potem wytnijcie je. A teraz trzeba ułożyć je w odpowiedniej kolejności. Każdy wagonik ma swój numer – czarną kropkę. Ułóżcie wagoniki od pierwszego numeru -jedna kropka do piątego – pięć kropek.
- 7. Osłuchanie piosenką „ Już wkrótce wakacje”
https://www.youtube.com/watch?v=By6dA9peBi4
Pamiętajcie, że to wy wybieracie zabawy J
Miłego dnia !