Scenariusz zajęcia na 19.06.2020
Temat dnia: „Niedługo się pożegnamy i na wakacje wyruszamy”
Propozycje do pracy z dzieckiem:
Witajcie Starszaki!!!
Drogie Starszaki witajcie w piątek!!!
Dzisiejszy dzień zaczynamy od wysłuchania wiersza Marioli Golc „Słoneczny uśmiech.”
Nadchodzą wakacje,
słoneczna pora.
Słoneczny uśmiech
śle więc przedszkolak.
I tym uśmiechem
ze słonkiem razem
ogrzeje wszystkie
nadmorskie plaże.
- Pytania do wiersza.
− Kto przesyłał uśmiechy?
− Komu przedszkolak przesyłał uśmiechy?
− Dlaczego przesyłał je dzieciom?
− Gdzie wybieracie się na wakacje? Gdzie chciałybyście wyjechać?
- Karty pracy, cz. 4, s. 68–69.
Oglądanie zdjęć miejsc, w których Ada i Olek byli rok temu z rodzicami na wakacjach, opowiadanie o niektórych z nich. Rysowanie po śladzie drogi rodziny Ady nad morze.
Rozmowa o tych miejscach, rodzic zadaje dodatkowe pytania; dzieci opowiadają o innych, ciekawych miejscach w Polsce.
- Karta pracy, cz. 4, s. 70.
Rysowanie w ramce na górze karty, gdzie dziecko pojedzie na wakacje, a na dole – gdzie
chciałoby pojechać na wakacje. Rysowanie po śladzie, bez odrywania kredki od kartki.
- Zabawa rozwijająca umiejętność orientowania się na kartce papieru.
Potrzebne będą: kartka, mazak i partner do zabawy wiec zaproście do niej rodziców, rodzeństwo lub dziadków.
Dobierzcie się parami, usiądźcie naprzeciwko siebie w nieznacznej odległości. Każde z Was ma kartkę i mazak do rysowania. Jedna osoba zaczyna rysować drogę na swojej kartce i dokładnie opowiada partnerowi o tym, co robi, np.:
„Rysuję drogę od lewego dolnego rogu kartki, prosto do góry, teraz w prawo, w bok kartki, teraz prosto, do dołu, a teraz w lewo i z powrotem do góry, aż do górnego prawego rogu.”
Partner rysuje na swojej kartce dokładnie to, co słyszy . Na zakończenie zabawy porównajcie rysunki; zwróćcie uwagę na to, jak dokładne były wskazówki.
- A teraz przerwa na ćwiczenia:
https://www.youtube.com/watch?v=m2WsGrvCx_w
- W drugiej części porozmawiamy o letniej pogodzie
Zapraszamy Was do wysłuchania opowiadania pt. “Pogoda” B. Formy
„Adaś ciągle spogląda w okno. Dzisiaj z grupą przedszkolaków jedzie na wycieczkę. Ale co z tą pogodą? Czy wycieczka się uda? Mają jechać bryczką i grać w piłkę.
– Mamusiu, nie widać słońca. Po niebie płyną ciemne chmury – chłopiec ze smutkiem spogląda w okno.
– Może zabiorę grubszą kurtkę, a może wyciągnę z plecaka krótkie spodnie, pewnie ich nie założę – coraz bardziej denerwuje się Adaś.
– Nie martw się, popatrz, termometr wskazuje wysoką temperaturę – tłumaczy mama.
– Jest ciepło, chociaż trochę parno. Włączymy telewizor i zaraz dowiemy się, jaka będzie pogoda – na ekranie pojawiła się mapa Polski.
– Mieszkamy tutaj, gdzie widać słońce zza chmur – tłumaczy Adasiowi mama.
– Wprawdzie widać czasami padający deszcz, jednak to tylko przelotne opady. Adaś wpatruje się w mapę pogody.
– Trochę podobna do naszego kalendarza pogody. Codziennie wspólnie z panią zaznaczamy na nim pogodę, jaką zaobserwowaliśmy w drodze do przedszkola. Wybieramy chmurki, krople deszczu, ugięte na wietrze drzewa. Zegar wybija ósmą godzinę.
– Na nas już czas – mama z Adasiem idą do przedszkola. – Będzie wspaniale, zobaczysz. Przebierz się w krótkie spodenki, jest coraz cieplej. Pogoda dopisała. Chociaż było pochmurno, nie spadła ani jedna kropla deszczu. Były spacer nad jezioro, przejazd bryczką i oczywiście gra w piłkę. Dzieci wróciły bardzo zadowolone, chociaż trochę zmęczone."
Spróbujcie teraz odpowiedzieć na poniższe pytania:
- Gdzie wybierał się Adaś?
- Dlaczego chłopiec był zmartwiony?
- Jaką pogodę wskazywała prognoza w telewizji?
- Jaka pogoda była na wycieczce?
„Zjawiska atmosferyczne” – Moi drodzy, czy Wy wiecie:
- Czym różni się lato od innych pór roku?
- Co dzieci robią w lecie, jaki to dla nich czas?
Dołączamy dla Was obrazki/ piktogramy zjawisk kojarzących się z min. z latem: słonko, wiatr, tęcza, piorun, deszcz.
Postarajcie się rozpoznać i nazywać w wyrazach znane Wam literki, a następnie wyróżnić spółgłoski i samogłoski.
- I jeszcze mała powtórka ….. czy wiecie jaki mamy dzisiaj dzień? Dzisiaj jest piątek, jutro będzie…..? a wczoraj był….?, A jaki dzień będzie za trzy dni….? Na pewno poszło Wam świetnie. Utrwalajcie dni tygodnia, miesiące i pory roku…
- Na koniec posłuchajcie piosenki:
Śpiewające Brzdące - Pogoda - Piosenki dla dzieci
https://www.youtube.com/watch?v=7G7SqRUrz6Q
Miłej zabawy!