Scenariusz zajęć z rodzicami w domu – 26.06.20
Temat tygodnia: Leśne ciekawostki.
1.Zabawa paluszkowa „Idzie, idzie jeż…”
Dziecko:
Idzie, idzie jeż palcami obu rąk naśladują drobne ruchy chodzenia,
- ten przedziwny zwierz.
Nóżkami tup, tup palcami obu rąk stukają w podłogę,
I pod listek – siup! Obie dłonie nakładają na siebie, jedna na drugą.
- Oglądanie z rodzicem książek dotyczących lasu, rozmowa na podstawie zamieszczonych ilustracji, zdjęć (wybranych przez dziecko). Układanie puzzli – zwierzęta leśne.
- Zabawa ruchowa „Spacer leśniczego”
Rodzic jest leśniczym i siedzi na krześle. Dziecko naśladuje sposób poruszania się wybranego przez siebie leśnego zwierzęcia. Kiedy dziecko usłyszy dźwięk np. dzwoneczka, zatrzymuje się w bezruchu – leśniczy wstaje z krzesełka i obserwuje zwierzę przez lornetkę (rodzic tworzy z rąk lornetkę). Kiedy leśniczy ponownie usiądzie na krześle, zwierzę porusza się po lesie. Później następuje zmiana ról.
- Słuchanie opowiadania „Dąb Olek” P.Beręsewicza
Jeden z najstarszych dębów w Polsce nazywa się Bartek. Rośnie sobie od prawie siedmiuset lat i jest już tak stary, że jego konary trzeba podpierać specjalnymi słupami. Kilku dorosłych mężczyzn musiałoby się złapać za ręce, żeby objąć jego gruby pień. Najmłodszy dąb w Polsce to dąb Olek. Trudno go jeszcze nawet nazwać drzewem – to takie dębowe niemowlę, kilka jasnozielonych listków przyczepionych cienką łodyżką do zeszłorocznego żołędzia, który na jesieni wpadł do przedszkolnego ogródka. Przeleżał w ziemi całą zimę i ledwie zdążył wykiełkować, a już znalazł się w śmiertelnym niebezpieczeństwie.
Grupa Olka postanowiła zasadzić przy przedszkolu dwa krzaki ozdobnej leszczyny. Chłopcy i dziewczynki pracowicie wyrywali z ziemi uparte chwasty. Wszyscy, na czele z panią, uśmiechali się do słońca i soczystej zieleni, tylko Olek stał na uboczu, trochę naburmuszony. Miał nadzieję, że to jemu przypadnie zaszczyt wykopania dołków, tymczasem Marek z Piotrkiem chwycili łopaty i nie zamierzali wypuścić ich z rąk. Patrzył więc Olek ponuro, jak oddział ogrodników krząta się wśród przedszkolnych grządek, a potem sam bez zapału zabrał się za pielenie. Wyrwał kilka mleczy i już miał usunąć z ziemi następny chwast, kiedy jego uwagę zwróciła maleńka bezbronna roślinka, ledwie wystająca z czarnej ziemi. Kucnął nad nią i zmarszczył brwi z namysłem.
– Patrzcie, to chyba dąb – powiedział.
Maleńkie drzewko od razu stało się ulubieńcem dzieci. Obie leszczyny wkopano w innym miejscu, a wokół dąbka chłopcy zbudowali niewielką zagrodę z patyków, żeby nikt niechcący go nie rozdeptał.
– Nazwijmy go „dąb Olek” – zaproponowała Ala. – W końcu kto uratował mu życie?
Od tego czasu Olek urósł już o centymetr i wypuścił dwa nowe listki.
5.Rozmowa na podstawie utworu i ilustracji (załącznik).
- Co znalazł Olek w ogródku przedszkolnym?
- Jak się nazywa najstarszy dąb w Polsce?
- Jak się nazywa najmłodszy dąb w Polsce?
- Dlaczego ma takie imię?
- Dlaczego Olek był najpierw naburmuszony?
- Improwizacja taneczna „Taniec drzew”.
Link: https://www.youtube.com/watch?v=hlWiI4xVXKY
- Karta pracy: rysowanie drzewa po śladzie.