Scenariusz sytuacji edukacyjnej na poniedziałek 29 marca 2021
Temat dnia: „Wielkanoc”
Witajcie starszaki, jak się macie? Serdecznie Was pozdrawiamy i do wspólnych zabaw z rodzicem zapraszamy.
Propozycje do pracy z dzieckiem.
- Słuchanie wiersza „Wielkanoc”
Wielkanoc! Wielkanoc! wielka radość w sercu,
Gdy stąpasz po świecie, kwitnącym kobiercu.
Na stole pisanki pięknie malowane,
Wśród zieleni trawy cukrowy baranek.
Bazie w wazoniku, ciasta i wędliny,
Wielkanoc i wielkie spotkanie rodziny.
- Wypowiedzi dziecka n/t zwyczaju wielkanocnego, jakim jest malowanie jajek i święcenie pokarmów (załączniki)
- jaki jest najważniejszy symbol świąt wielkanocnych?
- co symbolizuje jajko?(życie, radość, zmartwychwstanie Jezusa)
- jak były barwione jajka w dawnych czasach?( na jeden kolor, bez zdobień)
- czego używano jako barwników?( łupin cebuli, soku z buraków, pędów zbóż)
- na czym polegały zabawy jajkami: w bitki, w turlanie?
- Zabawa „Turlamy jajeczka” (pomoce: orzechy) – rodzic z dzieckiem staje przed dywanem lub wyznaczoną linią. Para – rodzic i dziecko turlają orzechy po dywanie. Wygrywa ta osoba, której orzech poturlał się dalej.
- Rozmowa n/t : „Do czego wykorzystujemy jajka?” – dziecko podaje propozycje potraw, których składnikiem jest jajko
- Ćwiczenia słuchu fonematycznego – rytmiczny podział słów kojarzących się z Wielkanocą: pi – san - ki, kra – szan - ki, o – kle – jan – ki, ba – ra – nek, ma – zu – rek, …….
- Zabawa „Szukamy rymów do wielkanocnych słów”- N. wymawia słowa kojarzące się ze świętami, a dzieci podają do nich rymy: pisanki – baranki, kraszanki – malowanki, święconka – jabłonka, baranek – dzbanek, ……
- Odkrywanie litery: zabawy i ćwiczenia z literą j
https://www.youtube.com/watch?v=-Y6AQoX2fIA
https://www.youtube.com/watch?v=Rt0SywVarKE
- Karty pracy – cz. 3, str. 54, 55