Propozycje aktywności dla dzieci pięcioletnich i sześcioletnich
na środę 31 marca 2021
Temat tygodnia: Wkrótce Wielkanoc
Temat dnia: Pisanki wielkanocne
Witajcie starszaki, jak się macie? Serdecznie Was pozdrawiamy i do wspólnych zabaw z rodzicem zapraszamy.
Zabawy badawcze „Wokół jajka”
- „Poznajemy budowę jajka” ( pomoce: zdjęcie jajka kurzego i strusia, jajko ugotowane i surowe) ( załącznik 1)
Dziecko ogląda obrazki jajek (kury i strusia), porównuje ich wielkość i kolorystykę, wypowiada się na temat ich kształtu, podaje przykłady zwierząt, które wykluwają się z jajek.
- Rodzic zwraca uwagę, na zarodek i wyjaśnia dziecku, że kurczątka wykluwają się z jajek, w których są zarodki ( załącznik 2)
- Rodzic pokazuje dziecku dwa jednakowe jajka. Prosi, aby zastanowiło się, po czym można poznać, że jedno z nich jest surowe, a drugie gotowane. Dziecko podaje swoje propozycje. Następnie rodzic wprawia w ruch obrotowy oba jajka. Dziecko obserwuje ich ruchy i określa, które z nich kręci się szybciej. Rozbija jajko i sprawdza, czy miało rację. Jajko surowe obraca się tylko przez chwilę, a potem się zatrzymuje. Powodem jest jego płynny środek, który porusza się wewnątrz skorupki w różne strony
- Zabawa badawcza „Jajka i woda” ( pomoce: jajka surowe, jajka ugotowane, szklane naczynia, sól, łyżka)
- Dziecko bada zachowanie w wodzie jajka surowego i ugotowanego – wkłada je kolejno do przezroczystego naczynia z wodą, obserwuje ich zachowanie.
- Do wody w przezroczystym naczyniu wkłada surowe jajko i dosypuje stopniowo sól (ok. 10 łyżek) – obserwuje co dzieje się z jajkiem.
- Zabawa ruchowa „Rozsypane pisanki”- dziecko jest pisanką. Delikatnie turla się po podłodze różnych kierunkach, zwracając uwagę na zachowanie zasad bezpieczeństwa.
- Karty pracy, cz. 3, str. 58 – obejrzyjcie obrazki, rysując w okienkach przy obrazkach odpowiednią liczbę kropek lub pisząc właściwe liczby, opowiedzcie historyjkę.
- „Co można zrobić z jajek?” – swobodne wypowiedzi dzieci
- „Jajka dla smakoszy” – przyrządzenie wspólnie z rodzicem, rodzeństwem dowolnej potrawy z użyciem jaj ugotowanych na twardo, np. pasta jajeczna, jajka w majonezie, itp. SMACZNEGO!
- Karta pracy, cz. 3, str. 59 ( zadanie na popołudnie) – mówcie rymowankę i rysujcie po śladach jajek, potem mówcie rymowankę i samodzielnie rysujcie kontury jajek, pokolorujcie rysunki jajek. Przeczytaj tekst z rodzicem – rodzic będzie czytać zdania, dziecko będzie je powtarzać, zilustrujcie przeczytane zdania.
Życzymy miłej zabawy!!!