Scenariusz sytuacji edukacyjnej na środę 7 kwietnia 2021
Temat dnia: Zabawy z piłkami
Witamy Was starszaki Jak dobrze wiecie sport, ruch to zdrowie! Zapraszamy Was do wspólnych zabaw z rodzicem zapraszamy.
Propozycje do pracy z dzieckiem.
- Słuchanie wiersza I. Fabiszewskiej Gimnastyka.
Rano wstaję, wkładam dres.
Otwieram okno, miło jest.
Skaczę w górę, skaczę w bok,
i do tyłu robię skok.
Ręce w przód, ręce w tył.
Ćwiczę, abym zdrowy był.
Rozmowa na temat wiersza.
-O czym była mowa w wierszu?
- Dlaczego należy wykonywać różnego rodzaju ćwiczenia ruchowe?
- Ile czasu powinniśmy poświęcać na gimnastykę i jak często powinniśmy ćwiczyć?
- Czy gimnastyka to także uprawianie sportu? Dlaczego?
Następnie powtarzamy wiersz. Dzieci wykonują opisane w nim czynności
A teraz zapiszcie na kartce swój własny plan ćwiczeń – w formie rysunkowej. Możecie wykorzystać różne przedmioty, które macie w domu.
Kiedy Wasz plan już powstał, wspólnie z rodzicem poćwiczcie.
- Rozwiązywanie zagadek
Teraz proponujemy kilka zagadek:
Zawodnicy na głowy,
czepki zakładają.
Rękami i nogami
w wodzie poruszają.
Skoki, biegi, gimnastyka
wspólną nazwę mają.
Jak je wszystkie razem
ludzie nazywają?
Każdy sportowiec marzy o tym,
ażeby zdobyć srebrny lub złoty.
Kolorowa i okrągła,
skacze prawie tak jak zając.
Chłopcy kopią ją po trawie,
a dziewczynki podrzucają.
3.Zabawa badawcza z piłkami
Załączniki
Jakie znacie dyscypliny sportowe z wykorzystaniem piłek? Czym różnią się piłki między sobą?
Dzieci wykonują następujące czynności:
- Grupują piłki według wielkości. Wskazują wśród piłek najmniejszą piłkę i największą piłkę
- Porównują kolory piłek i wzory na piłkach. Wskazują te, które są do siebie najbardziej podobne. Grupują je według własnych pomysłów.
- Zastanawiają się, dlaczego piłki wykorzystywane w poszczególnych dyscyplinach sportowych różnią się od siebie. Uzasadniają swoje zdanie.
- Próbują określić, która piłka jest najcięższa, a która najlżejsza. Zastanawiają się, czym są wypełnione piłki.
- Sprawdzają jak piłka odbija się od podłogi ( jeśli dziecko ma różne piłek to porównuje jak każda z nich odbija się od podłogi) .Wykonuje doświadczenia. Wyciąga i formułuje wnioski.
- Jeśli dziecko ma taką możliwość to próbuje rzucić piłkę/piłki na odległość. Sprawdza jak daleko wykonało rzut (można mierzyć krokami lub miarą). Wykonuje doświadczenia. Wyciąga i formułuje wnioski.
- Praca plastyczna- Odszukiwanie w gazetach i czasopismach obrazków przedstawiających ludzi aktywnie spędzających czas wolny. Wykonanie albumu „Propozycje spędzania czasu wolnego”
- Karty pracy – cz. 3, str.64, 65