Propozycje aktywności dla dzieci z grupy Krasnoludków i Biedronek
Data: 15.04.2021 r. (czwartek)
Temat dnia: Rakieta kosmiczna
Cel: rozwijanie sprawności manualnej
Propozycje zabaw i ćwiczeń:
- Ćwiczenie słuchu „Skąd słychać dźwięk?”
Rodzic przygotowuje przedmiot wydający metaliczny dźwięk.
Dziecko siedzi na dywanie w centralnym miejscu pokoju. Rodzic prosi, żeby zamknęło oczy i wsłuchało się w odgłos „lądującego statku kosmicznego”. Przez chwilę prezentuje dźwięk. Za każdym razem rodzic zmienia miejsce, w którym gra na przygotowanym przedmiocie, a dziecko wskazuje kierunek, z którego dźwięk dobiega.
- Praca plastyczna „Gwieździste niebo”
Rodzic wycina z ziemniaka stempel w kształcie gwiazdy. Dziecko moczy stempel w żółtej farbie i odbija gwiazdy na niebieskim (granatowym) tle.
- Zabawa ruchowa „Start rakiety”
Dziecko siada w siadzie klęcznym. Naśladuje start rakiety, uderzając dłońmi najpierw w podłogę- bardzo powoli, potem w uda- szybciej, a następnie coraz szybciej w dłonie. Jednocześnie naśladuje głosem start rakiety, wymawiając długo kolejne samogłoski: a, o, i, e, u, y- wypowiada je coraz głośniej. Gdy rakieta wznosi się w górę, dziecko unosi ręce w górę i całym ciałem wykonuje wyskok w górę.
- Nauka I zwrotki piosenki pt. „Trzej kosmici”
Rodzic czyta fragmentami I zwrotkę piosenki a dziecko powtarza za rodzicem. Można wyjaśnić dziecku znaczenie słów: kosmita, ranek.
Rozmowa na temat treści: Kto przyleciał rankiem? Ilu było kosmitów? W czym przylecieli kosmici?
Potem dziecko śpiewa I zwrotkę i refren z dzieckiem w nagraniu.
- zwrotka:
Trzej kosmici, trzej kosmici
przylecieli rankiem.
Ten w talerzu, tamten w spodku,
trzeci leciał w dzbanku.
Ref.
Pierwszy- krągłe jajeczko,
drugi- chrupka bułeczka,
a ten trzeci, drżący, chlupiący
jak ta kawa z mleczkiem.
https://uciocimariolki.pl/trzej-kosmici/
- Ćwiczenie syntezy słuchowej „O czym mówią ufoludki?” (załącznik 1.)
Rodzic pokazuje dziecku obrazki związane z kosmosem (załącznik). Są tu: ufoludek, kosmonauta, Ziemia, planety, Słońce, gwiazda, rakieta. Prosi o nazwanie tych obrazków. Potem rodzic przyjmuje rolę ufoludka, który posługuje się kosmicznym językiem. Podaje nazwy obrazków, dzieląc je na sylaby. Zadaniem dziecka jest wskazanie obrazka, o którym mówi ufoludek.
- Zabawa ruchowa „Co umie robić ufoludek?”
Dziecko przyjmuje rolę ufoludka. Pokazuje, co ufoludek potrafi, np.: podskakiwać, obracać się, robić pajacyki, poruszać głową na boki, krążyć biodrami.
- Praca plastyczna „Rakieta kosmiczna” (załącznik 2.)
Dzieci 3-letnie mogą obrazek pokolorować albo pomalować farbami.
Dzieci 4-letnie kolorują albo malują farbami rakietę i niebo. Dekorują obrazek w zależności od posiadanych materiałów bibułą, folią aluminiową, naklejkami, klejem brokatowym, plasteliną, itp.