Drukuj

4.Scenariusz sytuacji edukacyjnych na czwartek 18.11.21

Temat dnia: Wokół praw dziecka

 

  1. Ćwiczenia słuchowe:
    • Liczenie zdań w wypowiedzi z wykorzystaniem klocków
    Rodzic wymienia prawa, tworząc spójną wypowiedź. Dziecko liczy zdania i układa przed sobą
    odpowiednią liczbę klocków.
    Np.
    Dzieci mają prawo do odpoczynku. Każde ma prawo do opieki lekarskiej. Dzieci mogą się
    uczyć, bo mają do tego prawo. Nikt nie powinien dziecka poniżać, krzywdzić czy bić. Dzieci
    mają prawo do tajemnic.
    • Liczenie słów w zdaniach z wykorzystaniem klocków.
    Rodzic podaje zdania, a dziecko liczy w nich słowa.
    Dzieci mają prawo do odpoczynku. (5)
    Dzieci mają prawo do zabawy. (5)
    Dzieci mają prawo do prywatności. (5).
    Nikt nie może dziecka zmuszać siłą do niczego. (8)
    Dziecko ma prawo do własnego zdania. (6)

- ekran, waga, ekran, lalka, igła, nos, album (Ewelina)

2. Ćwiczenia badawcze – Dlaczego metalowa łyżeczka się nagrzewa?
• Zapoznanie z przewodnictwem cieplnym.
Ćwiczenie 1.
Przezroczysty pojemnik z zimną wodą, ugotowane gorące jajko.
Rodzic wkłada ugotowane, gorące jajko do przezroczystego pojemnika z zimną wodą. Po 5–8 minutach dzieci dotykają jajka i wody.
Rodzic pyta:
− Czy woda nadal jest zimna?
− Czy jajko nadal jest gorące?
− Co się stało?
Wniosek
Jajko schłodziło się, a woda podgrzała się. Jajko oddało trochę ciepła wodzie. Rodzic wyjaśnia, że woda przewodzi ciepło. Gorące jajko sprawiło, że jej temperatura wzrosła. Jajko zrobiło się chłodniejsze, jego temperatura wyrównała się z temperaturą wody.
Przekazywanie ciepła pomiędzy ciałami o różnej temperaturze nazywamy przewodnictwem cieplnym. Ciepło jest zawsze przekazywane od ciała cieplejszego do chłodniejszego. Po pewnym czasie temperatury obu ciał wyrównują się. Substancje dobrze przewodzące ciepło nazywamy przewodnikami, a te, które słabo przewodzą ciepło lub nie przewodzą go wcale, nazywamy izolatorami.
Ćwiczenie 2.
Kubek z gorącą wodą, herbata, metalowa łyżka, mieszadełko – plastikowe i drewniane.
Rodzic przygotowuje kubek z gorącą herbatą oraz metalową łyżeczkę i mieszadełko – drewniane i plastikowe. Dzieci dotykają łyżeczki i mieszadełek. Potem Rodzic wkłada łyżeczkę i mieszadełka do herbaty (na kilka minut). Wyciąga kolejno mieszadełko: drewniane, plastikowe, i łyżeczkę. Dzieci dotykają mieszadełek, a potem – przez ściereczkę – łyżeczki.
Rodzic pyta:
− Czy mieszadełka były gorące?
− Czy metalowa łyżeczka była gorąca?
− Dlaczego?
Wniosek
Metale przewodzą ciepło, a drewno i plastik nie przewodzą ciepła

Praktyczne zastosowanie wiedzy o przewodnictwie cieplnym (i izolatorach).
• Próby udzielania odpowiedzi na pytania.
− Gdzie wykorzystujemy zjawisko przewodnictwa cieplnego? (Np. podczas ogrzewania mieszkań, ogrzewania wody w basenach).
− Dlaczego dzieciom nie wolno dotykać garnków stojących na kuchence?
− O czym powinny pamiętać dzieci zimą, przed wyjściem na podwórko, aby ich ciała nie traciły
ciepła i żeby nie było im zimno?
− Do czego służy termos? Jak on działa? (Rodzic. może pokazać termos i zademonstrować utrzymywanie się temperatury, np. ciepłej herbaty).
− Co to jest termofor?  (jeśli jest dostępny w domu) Do czego służy? W jakich sytuacjach można go wykorzystać? (Rodzic może pokazać dziecku termofor i wypełnić go ciepłą wodą, aby dziecko mogło doświadczyć przewodnictwa ciepła).
− Dlaczego osobom chorym, z wysoką temperaturą (gorączką), kładzie się zimne okłady (np.
mokry, chłodny ręcznik)?

3 .Utrwalanie piosenki „ Kundelek Felek”.

 

 

Brak załączników.

Opis zmian Data Osoba Porównaj
Artykuł został utworzony. czwartek, 18 listopad 2021 17:38 Justyna Krzyżanowska