Scenariusz na wtorek 07.12.2021 r.
Grupa: Pajacyki
Temat dnia: Mikołajkowe niespodzianki
Witajcie! Zapraszamy do zabawy
Proponowane działania:
- Zabawa: Jak powiesz „Dzień dobry”?
Dziecko mówi słowa powitania głosem wesołym, smutnym, złym, znudzonym, przestraszonym. Dostosowuje do tego mimikę twarzy.
- „Tajemnicze zabawki”- zabawa rozwijająca zmysł dotyku
Rodzic wspólnie z dzieckiem przygotowuje różne zabawki i kładzie na stale. Potem Rodzic prosi dziecko o zamknięcie oczu i wkłada do worka jedną zabawkę. Dziecko nie zagląda do środka. Rozpoznaje za pomocą dotyku, co jest w środku. Dziecko nie podaje od razu nazwy. Stara się opisać dotykany przedmiot. Przykład: Ten przedmiot jest duży, twardy, może mieć różne kolory. Można go łączyć z innymi takimi samymi (klocek).
- Zapoznanie z cyfrą 7
- „Rosnące wieże”
Prosimy o przygotowanie klocków, np. Duplo albo innych, które można łączyć ze sobą. Prosimy, żeby dziecko zbudowało z klocków wieże od najniższej do najwyższej, od jednego klocka w wieży do sześciu. Każda wieża powinna być w innym kolorze. Czym wieże różnią się od siebie? Z ilu klocków jest zbudowana każda wieża? Pod każdą wieżą dziecko kładzie napisaną cyfrę. Rodzic może zapytać dziecko: W jakim kolorze jest szósta wieża? Która z kolei jest wieża w kolorze czerwonym? Która z kolei jest wieża między wieżą w kolorze … a w kolorze …?
Rodzic wybiera wieżę z 6 klocków i wieżę z 2 klocków. Pyta: Ile klocków trzeba dołożyć, żeby obie wieże były równe? Dziecko dokłada klocki, a następnie przelicza. Rodzic może zapytać dziecko, co zrobiło, żeby wieże były równe. To samo można przeprowadzić z odejmowaniem klocków. Wówczas zaczynamy od wieży z 6 klocków i zabieramy od niej 4 klocki. Ile klocków trzeba zabrać z wyższej wieży, żeby miała taką samą wysokość jak niższa wieża?
- Zapoznanie z zapisem cyfrowym liczby 7
Rodzic prosi dziecko o dołożenie do wieży jeszcze jednego klocka. Z ilu klocków jest zbudowana wieża? Dziecko ogląda cyfrę 7, wskazuje ją na tablicy liczb, które już poznały (załącznik). Rodzic omawia z dzieckiem wygląd cyfry 7. Dziecko kreśli cyfrę w powietrzu, na dywanie. Wskazuje na planszy klocek Nemi znajdujący się nad cyfrą 7.
- Stosowanie liczebników porządkowych
Rodzic prosi dziecko o ułożenie obok siebie klocków w różnych kolorach od 1 do 7. Potem pyta: W jakim kolorze jest klocek trzeci? W jakim kolorze jest klocek piąty? W jakim kolorze jest klocek szósty? W jakim kolorze jest klocek pierwszy? I tak dalej. Potem dziecko może policzyć klocki od pierwszego do siódmego, stosując liczebniki porządkowe.
- „Zabawki”- zabawa z reagowaniem na sygnały słowne
Dzieci naśladują ruchy zabawek, które Mikołaj niesie w worku:
- „Samochody”- jazda samochodem po pokoju,
- „Niedźwiadki”- dziecko porusza się na czworakach,
- „Robot”- dziecko naśladuje sposób poruszania się robota,
- „Piłka”- podskoki obunóż po pokoju.
- Ile jest?
Dziecko liczy przedmioty w otoczeniu. Sprawdza, czy czegoś jest w domu siedem.
- Wykonanie zadania z liczeniem prezentów (załącznik)
- Zestaw zabaw ruchowych
„ Słońce świeci- deszcz pada” zabawa orientacyjno- porządkowa
Na hasło rodzica „Na spacer!” dziecko chodzi po pokoju, spaceruje, podskakuje, biega. Kiedy rodzic klaśnie w dłonie i zawoła „Do domu!”, dziecko staje pod ścianą. Polecenia można powtórzyć kilka razy.
„Sprężynka”- ćwiczenie nóg
Dziecko rytmicznie wspina się na palce a następnie wykonuje przysiad. Potem prostuje się i ponownie wykonuje przysiad. Po serii ruchów można polecić dziecku, żeby chwilę wytrzymało we wspięciu.
„Łódka na falach”- ćwiczenie tułowia, skłony boczne
Dziecko siedzi w siadzie skrzyżnym, plecy są wyprostowane, ręce oparte o podłogę z obu stron. Dziecko odpycha się raz jedną, raz drugą ręką na zmianę. Należy dopilnować, żeby biodra były nieruchome, a ruch wykonywany tylko tułowiem.
„Chodzi mucha po suficie”- ćwiczenie mięśni brzucha
Dziecko leży na plecach. Mówi słowa rymowanki „Chodzi mucha po suficie, a czy wy tak potraficie?”. Następnie wznosi do góry ręce i nogi, przebierając nimi naśladuje chodzenie po suficie. Potem kładzie ręce i nogi na podłodze. Mówi rymowankę w inny sposób, np. cicho, głośno, wesoło, smutno, śpiewająco. Ponownie unosi ręce i nogi do góry, przebierając nimi.
„Pajac skacze”- zabawa z elementem podskoku
Dziecko wykonuje podskoki rozkroczno- zwarte. Na przemian uderza dłońmi o uda i klaszcze w dłonie nad głową.
„Chód gąsienicy”- ćwiczenie stóp
Dziecko jest na boso. Podkurcza palce i prostuje z powolnym posuwaniem stóp do przodu, kilka ruchów jedna stopa i kilka druga, na przemian.