Temat dnia: "Kolory wiosny"

1. Zabawa "Jaka jest wiosna?" - N. cicho wypowiada kolejne litery alfabetu, a dziecko w dowolnej chwili mówi: stop. Dziecko podaje określenie, jakie według niego pasuje do wiosny. Musi ono zaczynać się na głoskę, na której zatrzymał się N., np. k - wiosna jest kolorowa, p - wiosna jest pachnąca, s - jest słoneczna, r - jest radosna..

2. Słuchanie wiersza B. Głodkowskiej "Wiosna i moda"

Pod koniec zimy wiosna wyjęła żurnali stosik.
W co mam się ubrać-dumała, co w tym sezonie się nosi?
Założyć sukienkę w kropki? A może golf? No i spodnie?
Co wybrać, by być na czasie i nie wyglądać niemodnie?
Torebkę wziąć czy koszyczek? Na szyję apaszkę cienką?
Na głowę- kapelusz z piórkiem, czy lepiej beret z antenką?
W tym czasie..Gdzież ta wiosna? Pytali wszyscy wokół?
Zaspała? Zapomniała? Nie będzie jej w tym roku?
I przyszła w zielonych rajstopach, w powiewnej, złocistej sukience.
I miała wianek z pierwiosnków, a w ręce trzymała kaczeńce.
Pachniała jak sklep z perfumami - wszak była calutka w kwiatach.
Sypała kwiatkami jak deszczem i tak już zostało do lata.

3. Rozmowa n/t wiersza:
- Jaki problem miała wiosna?
- W co postanowiła się ubrać?
- Jak wyglądała?
Wypowiadanie się dziecka n/t : Jakie kolory kojarzą Ci się z wiosną? Dlaczego?
( załącznik )
4. Zabawa słowna pod hasłem: "Jak wyglądałby świat, gdyby wszystko było zielone?"

5. Karta pracy, cz. 3 s. 52-53 - nazywanie oznak wiosny przedstawionych na zdjęciach( zając z młodymi, krokusy, lecące bociany, przebiśniegi, motyle cytrynki, kwitnące wierzba i leszczyna, kra, skowronek, czajka, deszcz). Słuchanie wiersza L. Łącz "Już". Nauka wiersza fragmentami, metodą ze słuchu. Rysowanie po śladach rysunków motyli. Kolorowanie ich tak, aby przypominały motyla cytrynka. ( załącznik )


6. Odkrywanie litery c: małej i wielkiej, drukowanej i pisanej:
• Wyodrębnienie wyrazu podstawowego – cebula
Karta pracy „Nowe przygody Olka i Ady. Litery i liczby, cz.2,s. 40-41
( załącznik )
• N. pyta:
- Co robi tata? Dlaczego Ada zasłania oczy?
• Analiza i synteza słuchowa słowa cebula.
Dziecko dzieli słowo cebula na sylaby i na głoski. Liczy sylaby i głoski w tym słowie. Podaje inne słowa rozpoczynające się głoską c ( cytryna, cukier, cement…), mające ją na końcu ( koc, noc, walec…) i w środku (abecadło, baca, kucyk..)
• Budowanie schematu słowa cebula ( potrzebne będą białe kartoniki wycięte z kartki o wym. Np. 7cm x 3cm)
Dzieci układają tyle kartoników, ile sylab słyszą w słowie cebula – rozsuwają kartoniki i mówią głośno sylaby. Następnie układają tyle kartoników, ile głosek słychać w słowie cebula, wymawiają głoski głośno, dotykając kartoników.
• Budowanie schematu słowa Cela.( kartoniki j.w.)
Dzieci układają tyle kartoników, ile sylab słyszą w słowie Cela-
rozsuwają kartoniki i mówią głośno sylaby. Następnie układają tyle kartoników, ile głosek słychać w słowie Cela, wymawiają głoski głośno, dotykając kartoników.
• Budowanie modeli słów: cebula, Cela (potrzebne będą czerwone i niebieskie kartoniki 7cm x 3 cm)
Dzieci wypowiadają głoskę c: długo:ccccyyyy… i krótko: c,c,c,c,
Określają, czy głoska c jest spółgłoską czy samogłoską. Pod schematami słów: cebula, cela, zaznaczają miejsca głoski „c” niebieskimi kartonikami, bo głoska „c” jest spółgłoską. Oznaczają inne spółgłoski i samogłoski.
• Odkrywanie litery c, C.( potrzebne będą kartoniki z literami napisanymi przez rodzica lub wydrukowanymi na drukarce)
N. pokazuje literę c: małą i wielką ( można też pokazać w książce s. 40)
Dziecko określa jej wygląd, potem umieszcza litery w odpowiednich miejscach pod modelami słów: cebula, Cela. Dziecko przypomina, kiedy używamy wielkiej litery.
• Umieszczenie kartoników z literami poznanymi wcześniej pod modelami słów: cebula, Cela ( tych, które napisał rodzic lub wydrukowanych na drukarce – e,b,u,l,e,a,l). Dzieci umieszczają pod modelami słów: cebula, Cela, kartoniki z odpowiednimi literami. Czytają wyrazy: cebula, Cela
• Karty pracy – „Nowe przygody Olka i Ady. Litery i liczby, cz.2, s. 40-43
( nazywanie zdjęć, rysowanie pod zdjęciami modeli nazw, zaznaczanie na niebiesko liter c,C, czytanie sylab, wyrazów, tekstu, czytanie wyrazów powstałych z połączenia sylab, wodzenie palcem po literze c – małej i wielkiej, pisanej, pisanie liter po śladzie i samodzielnie. (załącznik)

Tytuł Typ Rozmiar Dodany przez
Wiosna zdjęcie jpg 61.95 KB Małgorzata Podgórska
Opis zmian Data Osoba Porównaj
Artykuł został utworzony.
Dodane załączniki
czwartek, 26 marzec 2020 19:15 Małgorzata Podgórska
Artykuł został zmieniony. czwartek, 26 marzec 2020 19:25 Małgorzata Podgórska