Scenariusz sytuacji edukacyjnych dla dzieci na dzień 06.04.20
- Rozpoznanie jajka za pomocą dotyku ( zakrywamy dziecku oczy i dajemy do ręki ugotowane jajko).
- „ Jak sprawdzić, czy jajko jest świeże?”- eksperyment
Przygotować należy 2 szklanki z wodą i 2 jajka: świeże i stare
Dziecko wkłada jajka do szklanek. Prosimy, by obserwowało co się z nimi dzieje. Czy w obu szklankach jajka zachowują się tak samo? ( Jajko, które jest świeże, opada na dno, a to, które jest stare, unosi się do góry).
- Rozwiązanie zagadki:
To w nim leżą na serwetce
Jajka malowane
A pośrodku, obok chlebka,
Spoczywa baranek. ( koszyczek wielkanocny)
- Prezentacja koszyczka wielkanocnego- rodzic wyjaśnia co włożyć trzeba do tego koszyczka ( chleb ,jajka, wędlina, sól i pieprz, baranek, chrzan).
- Słuchanie wiersza „ Wielkanoc”- A. Widzowskiej
- Kurko, proszę, zanieś jajeczka,
Śnieżnobiałe lub brązowe,
Ja z nich zrobię na Wielkanoc
Cud pisanki kolorowe.
Do koszyczka je powkładam,
Z chlebkiem babką lukrowaną,
Potem pójdę je poświęcić
Z bratem, siostrą, tatą, mamą.
Przy śniadaniu wielkanocnym
Podzielimy się święconką
I buziaka dam mamusi,
Zajączkowi i kurczątkom.
„ Smigus - dyngus!” – ktoś zawoła,
Tatę wodą popryskamy,
Mama będzie zmokłą kurą,
Bo to poniedziałek lany.
- Rozmowa na podstawie wiersza:
- Z czego robi się pisanki?
- Co wkładamy do koszyczka wielkanocnego?
- Co robimy w lany poniedziałek?
- Co dziecku kojarzy się ze Świętami Wielkanocnymi?
* Wspólne wykonanie masy solnej.
Przygotować: rękawiczki jednorazowe, miskę, szklankę, mąkę, sól, wodę, olej
Odmierzamy taką samą porcję mąki i soli (po pół szklanki jednego i drugiego produktu) i około ¼ szklanki wody, 1 łyżeczkę oleju. Wszystko razem mieszamy. Konsystencja ciasta powinna być elastyczna.
Ciasto rozdzielamy na 5 części, do każdej z części dodajemy odrobinę farby plakatowej(do jednej czerwoną, drugiej zieloną, trzeciej niebieską, czwartej żółtą, do piątej pomarańczową).
- Lepienie jajek różnej wielkości.
Zadaniem dziecka jest ulepienie jajek różnego koloru i wielkości . Po ulepieniu zostawiamy do wyschnięcia.
Uwaga: Te jajka będą potrzebne na kolejne zajęcia ( do zajęć matematycznych)
- Ćwiczenie koordynacji wzrokowo- ruchowej- „ Jajka na łyżce”
Zadanie polega na przeniesieniu jajka na łyżce do wyznaczonego miejsca tak, aby nie spadło ono z łyżki.