Scenariusz zajęć na 20.04.2020
Grupa Muchomorki.
Irena Kaniecka

Witam serdecznie.
Mam nadzieję, że odpoczęłyście i poniedziałek zaczynacie pełni energii i zapału do działań.
W tym tygodniu będziemy bawić się w strażników przyrody. Dziś – temat WODA.

Oto nasze propozycje.

  1. Słuchanie piosenki Zimna woda.

Załącznik nr 1.

  1. Słuchanie wiersza Chora rzeka.

Śniła się kotkowi rzeka

Wielka rzeka pełna mleka.

Tutaj płynie biała rzeka

Jak tu pusto.

Drzewo uschło.

Cicho tak

Ani ptak, ani ważka, ani komar, ani pąk

Ani gad, ani płaz, ani ślimak

Ani żadna wodna roślina,

Ani leszcz, ani płoć, ani pstrąg.

Nikt nie żyje tutaj,

Bo rzeka jest zatruta.

Straszy napis ZAKAZ KĄPIELI

Mętny opar nad rzeką się bieli,

Chora rzeka nie narzeka , tylko… CZEKA

 

Zachęcamy dziecko do wypowiedzi na temat wiersza

- co się stało z rzeką
 - co działo się z przyrodą

- dlaczego nie można było się kąpać w takiej rzece

- na co może rzeka czekać

  1. Kolejna propozycja- to eksperymenty z wodą.

- jeśli warunki pozwolą to pokazujemy słoik z wodą z kałuży, dziecko ogląda, próbuje odpowiedzieć dlaczego jest brudna

Padający deszcz łączy się z zanieczyszczeniami z powietrza np. z dymem z kominów, opada na ziemię. Kwaśne deszcze powstają w wyniku reakcji wody
z zanieczyszczeniami i gazami, które powstają w wyniku spalania paliw, produkcji przemysłowej czy wybuchów wulkanów.

- do kolejnego eksperymentu wykorzystujemy wodę i do niej wlewamy trochę oleju.

Dziecko obserwuje unoszący się olej-tłumaczymy, że jest lżejszy. Dziecko zanurza
w cieczy piórko i obserwuje, że jest posklejane. Tak zanieczyszczone są morza
i oceany są niebezpieczne dla zwierząt i  ptaków- posklejane od oleistych wód pióra stają się ciężkie i uniemożliwiają ptakom latanie.

- kolejny eksperyment-to oczyszczanie wody. Potrzebny będzie słoik oraz gaza.
W drugim naczyniu mamy wodę z piaskiem, papierami, kamyczkami, trawą.  Dziecko przelewa przez gazę brudną wodę i obserwuje, że gaza- jako filtr zatrzymuje zanieczyszczenia.

  1. Burza mózgów.

Prosimy dziecko, aby podawało sposoby oszczędzania wody, rodzic podaje swoje. Warto je zapisywać i stosować w domu w codziennym życiu.

  1. Masażyk wodny.

Dziecko kładzie się na brzuchu, rodzic opowiada opowieść o wodzie i kreśli palcem na plecach linie faliste, zygzaki, kropki, delikatnie stuka opuszkami palców.

 Zmiana ról.

  1. Karty pracy- 70 i 71
  2. Dodatkowe karty pracy

Załącznik nr 2 - opowiedz o roli wody w życiu człowieka
Załącznik nr 3 - połącz naczynia od największej do najmniejszej ilości napoju

Załącznik nr 4 - opowiedz jak czysta woda trafia do naszych domów.
Załącznik nr 5 – „Deszcz w słoiku” - eksperyment

 

Miłej zabawy.

 

Tytuł Typ Rozmiar Dodany przez
załącznik 1 jpg 383.83 KB Justyna Krzyżanowska
załącznik 2 jpg 45.40 KB Justyna Krzyżanowska
załącznik 3 jpg 21.25 KB Justyna Krzyżanowska
załącznik 4 jpg 105.80 KB Justyna Krzyżanowska
Opis zmian Data Osoba Porównaj
Artykuł został utworzony.
Dodane załączniki
niedziela, 19 kwiecień 2020 07:39 Justyna Krzyżanowska