Wtorek 28.04.2020 r.
Temat dnia: Warszawa- nasza stolica
- Zabawa ruchowa – ilustrowanie czynności ruchem
Rodzic pyta dziecko, jak można spędzać wolny czas. Dziecko odpowiada, że można jeździć na rowerze, pływać łódką, pływać w jeziorze, spacerować po lesie. Dziecko demonstruje ruch, np. w leżeniu na plecach wykonuje rowerek, pływanie łódką naśladuje w siadzie skrzyżnym z rytmicznym pochylaniem tułowia i wiosłowaniem rękami, pływanie w jeziorze w leżeniu na brzuchu- wykonuje zagarnianie wody szerokimi ruchami ramion, itp.
- Rozmowa „Herby miast”
Rodzic wyjaśnia dziecku pojęcie „stolica”. Podaje nazwę Warszawy jako stolicy Polski. Starszym dzieciom może pokazać, gdzie na mapie leży Warszawa. Demonstruje dziecku herby różnych miast i prosi o podanie, co przedstawiają i co mogło być przyczyną, że w herbach są takie elementy.
Herby miast wojewódzkich są na:
www.youtube.com/watch?v=DpiZN5Zyt2s
- Słuchanie wiersza „Legenda o Warszawskiej Syrence” Z. Dmitrocy
Rodzic czyta dziecku treść wiersza.
Piękna Syrenka, Co w morzu żyła, Raz do Warszawy Wisłą przybyła. Zauważyli Ją tam rybacy, Gdy przeszkadzała Im w ciężkiej pracy.
Rybacy dla niej Życzliwi byli, Bo się jej pięknym Śpiewem wzruszyli. Ale zły kupiec Złapał ją w wodzie I potem trzymał W ciasnej zagrodzie. Z żalu i smutku Zaczęła płakać, Na pomoc przeszedł Jej syn rybaka.
Syrenka za to Podziękowała I bronić miasta Przyobiecała. Od tamtej pory I dniem, i nocą Służy Warszawie Swoją pomocą.
Rozmowa na temat treści:
- Gdzie mieszkała Syrenka? - Co zrobił Syrence kupiec? - Kto uratował Syrenkę? - Co obiecała Syrenka w podziękowaniu za ratunek?
Dzieciom 5-letnim można włączyć legendę o Warsie i Sawie:
www.youtube.com/watch?v=ajv3fVKzuyo
- Kolorowanie herbu Warszawy
Dzieci kolorują obrazek według wzoru. Oglądają obrazek Syrenki Warszawskiej, szukają elementu, który nie pasuje do pozostałych.
- Ćwiczenie grafomotoryczne „Wisła”
Rodzic wsypuje na tacę drobny piasek albo kaszę mannę. Dziecko rysuje wzory fal na rzece z jednoczesnym naśladowaniem szumu wody: szszsz …
- Słuchanie piosenki pt. „Jestem Polakiem”, nauka refrenu
www.youtube.com/watch?v=plug6OIrxRM
Dziecko słucha nagrania. Podczas ponownego słuchania wyklaskuje rytm. Powtarzają za rodzicem słowa refrenu cicho, głośno. Następnie dziecko próbuje śpiewać.
- Praca plastyczna „Symetryczne wzory”
Kartkę z wydrukowanym owadem należy złożyć na pół. Dzieci 3-letnie malują kropki biedronki grubą warstwą farby plakatowej na jednej połowie a 4-5-letnie plamki na skrzydłach motyla. Następnie trzeba złożyć część kartki pomalowanej z niepomalowaną i mocno docisnąć dłonią, żeby odbiły się wzory. Po wyschnięciu można pomalować czerwoną farbą biedronkę a żółtą skrzydła i pozostałe elementy motyla.
- Zabawa matematyczna „Ile kropek ma biedronka?”
Rodzic rysuje na kartce biedronkę. Następnie rysuje na jednej połowie kropki biedronki i prosi, żeby dziecko policzyło kropki. Potem zadaniem dziecka jest narysować na drugiej połowie biedronki tyle samo kropek. Na koniec można policzyć wszystkie kropki biedronki.
- Karta pracy str. 18i 19, cz.5 (5-latki)
Do obejrzenia:
„Warszawa z lotu ptaka”: www.youtube.com/watch?v=bXDLnVribPO