Temat dnia: Co się dzieje na łące? – 13.05.2020
Cele :
- wzbogacanie wiadomości przyrodniczych dotyczących łąki i jej mieszkańców
- rozwijanie sprawności manualnej
- rozwijanie ogólnej sprawności ruchowej
Formy aktywności dziecięcej:
przyrodnicza, językowa, ruchowa, plastyczna, matematyczna, muzyczna
Przebieg spotkania:
- Wszyscy są witam Was - już zabawy nadszedł czas. Jestem ja, jesteście wy - raz, dwa, trzy! Witam was moje Krasnoludki – dzisiaj ze skrzatem Borówką – przyjacielem naszego krasnala Wesołka zwiedzimy łąkę. Ostatnio Borówka oprowadzał nas po ogrodzie, a dzisiaj pokaże nam majową łąkę. Usiądźcie wygodnie patrzcie i słuchajcie.
- Oglądanie filmiku edukacyjnego „ Wędrówki Skrzata Borówki – łąka
https://www.youtube.com/watch?v=LKLf5EN1Ff4&t=727s
- Rozmowa w oparciu o obejrzany filmik - jakie zapamiętałyście owady żyjące na łące, jak nazywa się zielona roślinka o czterech listkach przynosząca podobno szczęście, a dlaczego motyle zamykają czasami swoje skrzydełka siedząc na kwiatku, czy można łapać motyle? Jeżeli chcecie, możecie teraz wykonać taką łąkę, jaką zrobiły dzieci na filmiku, lub pobawić się w motyle J
- Ćwiczenie oddechowe – „Motyle na łące” – Do zabawy będą potrzebne sylwety papierowych motyli (pomóżcie Państwo wyciąć dzieciom te sylwety wg. własnych wzorów – ilość motyli zależy od was J ), będą potrzebne też słomki oraz wyznaczone miejsce w pokoju na łąkę ( możemy np. położyć kawałek zielonego materiału, kartki zielonej albo możemy wydzielić miejsce na stoliku... Zadaniem dzieci jest poprzenosić za pomocą słomki motyle na przygotowaną łąkę. Zabawa trwa tak długo, dopóki wszystkie motyle nie znajdą się na zielonej trawce.
- Zabawa z pokazywaniem – „Lata mucha” – Skrzat spotkał również na łące muchę, bąka, ważki, mrówki. Zabawa będzie polegała na tym, że rodzic mówi krótką rymowankę, o tych żyjątkach, a dzieci pokazują wymienianą część ciała.
Rymowanka
Lata mucha koło ucha, lata bąk koło rąk.
Lecą ważki koło paszki, lata pszczoła koło czoła.
Lata mucha koło brzucha, lecą muszki koło nóżki.
Biegną mrówki koło główki, pełznie gąsieniczka koło policzka.
- Zabawa ruchowa „Biedronka”- na łące spotkał nasz skrzat też biedronkę. Do tej zabawy będziemy potrzebować krzesła, lub dywanu, piłki i naszych palców do liczenia. Siedzimy na dywanie, rozpoczynający zabawę turla do wybranego członka rodziny piłkę i pokazuje wyciągnięte palce dłoni, np. pokazuje 3 palce. Zadaniem osoby, która dostała piłkę jest teraz wstać i jak biedronka „ofrunąć” krzesło lub dywan, tyle razy, ile palców widzi.
- 7. Zabawa - rysowanka – Ślimak, to następny bohater naszego filmiku, który oczywiście chodził po łące bardzo powoli. Kto dzisiaj nie zna o nim rymowanki. Razem z dziećmi możemy rysować skorupę ślimaka w rytmie mówionego wierszyka na plecach drugiej osoby, na dywanie , w powietrzu. Wybór należy do was J.
Rymowanka
Ślimak, ślimak, wystaw rogi. Dam ci sera na pierogi.
Jak nie sera to kapusty, od kapusty będziesz tłusty
- Praca plastyczna – „Owady na łące” - w dalszej części dnia dzieci mogą z plasteliny ulepić podobiznę owada mieszkającego na łące, lub mogą wykonać makietę łąki z różnymi owadami.
- Ćwiczenia grafomotoryczne – „ Leci motyl” –dzieci mogą też wziąć rysunek motyla – karta pracy nr 1 - włożyć go do koszulki, następnie rysować flamastrem po zaznaczonym śladzie. Wykonując tą pracę, można jednocześnie słuchać lub śpiewać naszą piosenkę o motylach
https://www.youtube.com/watch?v=A3JEJqsP5P4
- Kolorowanka – „Żaba” – karta pracy nr 2. Na łące nasz skrzat Borówka spotkał też żabki. Dzieci mogą najpierw naśladować odgłosy żabek, a potem spróbować połączyć kropki i pokolorować rysunek J.
Miłej zabawy !