Scenariusz na czwartek 14.05.2020 r.
Temat dnia: Kwiaty majowej łąki
- Zabawa „Kolory kwiatów”
Rodzic wymienia kolor a dziecko wskazuje w otoczeniu przedmioty, które mają wymienioną barwę.
- Zabawa matematyczna „Maki, kaczeńce, niezapominajki”(załącznik)
Rodzic z dzieckiem wycina koła z papieru czerwonego, żółtego, niebieskiego (po 5 sztuk każdego koloru). Rozsypuje koła- kwiaty na dywanie- łące. Na prośbę rodzica dziecko segreguje koła według koloru. Każdy kolor odkłada np. do innego talerzyka papierowego. Potem układa rytm rozpoczęty przez rodzica. Następnie dziecko samodzielnie wymyśla jakiś rytm.
- Nauka II zwrotki piosenki „Stonoga”
Rodzic włącza piosenkę, dziecko śpiewa I zwrotkę i refren. Potem rodzic mówi słowa II zwrotki (scenariusz z wtorku) a dziecko powtarza. Następnie śpiewa I i II zwrotkę oraz refren.
www.youtube,com/watch?v=mmootHFlmx0
- Zabawa ruchowa „Ślimak”
Dziecko kładzie się na dywanie na brzuchu, łączy nogi ze sobą. Opiera łokcie na podłodze i mówi słowa: „Ślimak, ślimak, pokaż rogi, dam ci sera na pierogi. Jak nie sera- to kapusty, od kapusty będziesz tłusty”. Potem chwilę odpoczywa i kładzie głowę na dłoniach ułożonych na podłodze. Zabawę powtarzamy.
- Zabawa z pokazywaniem „Wianek dla mamy”
Dziecko jest w przysiadzie podpartym, pokazuje ruchem słowa opowiadania rodzica:
Na majowej łące rosną różnokolorowe kwiaty dziecko powoli prostuje się,
ręce wyciąga do góry,
pachnące maki, konwalie, fiołki, i rumianki. unosi ręce do nosa, robi wdech nosem,
Dzieci przyszły na łąkę maszeruje po dywanie,
i nazrywały kwiatów, wykonuje ruch zrywania kwiatów,
z których uplotły wianek dla mamy. robi młynek dłońmi przed sobą,
Zaniosły mamie niespodziankę, maszeruje w miejscu,
łączy dłonie przed sobą
a mama uśmiechnęła się i mocno przytuliła. splata dłonie na wysokości ramion.
- Oglądanie roślin majowych (załącznik)
Dziecko ogląda rośliny rosnące na łące i utrwala ich nazwy.
Propozycja obejrzenia filmiku o majowej łące:
www.youtube.com/watch?v=bgmm4e9ARw4
- Praca plastyczna „Maki i chabry” (załącznik)
Dziecko rysuje po śladzie, kończy rysować łąkę. Wykleja czerwoną bibułą płatki maków i niebieską bibułą płatki chabrów. Bibułę można zastąpić papierem podartym na drobne kawałeczki.
- Improwizacja ruchowa muzyki poważnej „Nad pięknym modrym Dunajem”
Rodzic zamienia dziecko czarodziejską różdżką w kwiat, który tańczy w słońcu. Dziecko stoi w miejscu i ruchem ciała oddaje nastrój muzyki.
www.youtube.com/watch?v=Sel173pdGaw
- Zabawa ruchowa „Z kwiatka na kwiatek”
Rodzic układa na podłodze coś, co umownie będzie oznaczać kwiatki, np. apaszki, chustki papierowe do nosa. Dziecko porusza się przy muzyce, naśladuje lot motyla, pszczoły albo biedronki. W przerwie siada na kwiatku – robi przysiad podparty . Po włączeniu muzyki dalej naśladuje lot wybranego owada. Tłem muzycznym jest piosenka „Ważka”.
www.youtube.com/watch?v=gbf0jAuhjJo
- Ćwiczenie logopedyczne usprawniające narządy mowy
Rodzic pokazuje prawidłową artykulację głoski „z”: usta szeroko otwarte, język leży płasko na dole, czubek języka dotyka dolnych zębów. Zęby zbliżamy do siebie, wargi rozciągamy szeroko jak do uśmiechu. Wydychając powietrze dziecko naśladuje odgłos lecącej osy: zzz… Rodzic zwraca uwagę, żeby przy głosce „z” nie wybrzmiewała dodatkowo głoska „y”. Dziecko kontroluje w lusterku pracę języka. Następnie powtarza sylaby: za, zo, ze, zu, zy.
- Ćwiczenie ortofoniczne „Majowa łąka” B. Szelągowskiej
Rodzic prezentuje wiersz. Ponownie czyta, a dziecko powtarza fragment tekstu: za, zo, ze, zu, zy to majowe dni!
Majowa łąka, pachnąca łąka. Tu widać myszkę, słychać skowronka… Za, zo, ze, zu, zy to majowe dni!
Pająk zaplata pośród traw sieci, a mała pszczółka do kwiatka leci. Za, zo, ze, zu, zy to majowe dni!
Ważka spogląda na dół ciekawie. Kret nowy kopiec wykopał w trawie. Za, zo, ze, zu, zy to majowe dni!
Bąk bzyczy głośno trzmiela szukając. A wokół brzozy wciąż biega zając. Za, zo, ze, zu, zy to majowe dni!
Na małym krzaczku przysiadła mucha. Z wielką uwagą motyla słucha. Za, zo, ze, zu, zy to majowe dni!
I konik polny też nie próżnuje, małej biedronce kropek pilnuje. Za, zo, ze, zu, zy to majowe dni!
Tyle się dzieje ciągle na łące! Aż z ciekawością zerka tam słońce. Za, zo, ze, zu, zy to majowe dni!
- Ćwiczenie dźwiękonaśladowcze „Odgłosy łąki”
Dziecko porusza się po pokoju, naśladując podany przez rodzica odgłos zwierzęcia żyjącego na łące: konik polny- cyk, cyk, cyk; żaba- kum, kum, kum; osa- bzzzzz …; skowronek- fiu,fiu,fiu.
- Zadanie rysunkowe (3-4-latki)
Dziecko nazywa zwierzęta na zdjęciu, dzieli ich nazwy na sylaby, koloruje ramki zdjęć i rysuje po śladzie rysunków ślimaków.
- Zabawa „Kolory tęczy”
Dziecko zerka na obrazek tęczy (scenariusz z poniedziałku 11.05.). Nazywa kolory tęczy i układa kredki w takiej samej kolejności jakie są w tęczy.
- Ćwiczenie językowe „Czerwony jak …” (3-4-latki)
Dziecko podaje nazwy znanych mu kolorów, a następnie podaje nazwy przedmiotów, roślin, zwierząt, które kojarzą mu się z tym kolorem, np. czerwony jak jabłko. Może też wymyślać nazwy nowych kolorów, odwołując się do swoich doświadczeń, np. kolor malinowy.
- Karta pracy s. 37, 38, 39, cz.5. (5-latki)
Zadanie 2.
Zadanie 7.
Zadanie 14.