Propozycje aktywności dla dzieci pięcioletnich i sześcioletnich
na czwartek 08 kwietnia 2021
Temat tygodnia: Chciałbym być sportowcem
Witajcie Starszaki!
Rozpoczynamy nasz kolejny sportowy dzień.
- Wysłuchajcie opowiadania P. Beręsewicza „Wyścigi”.
W Dniu Sportu przed wyścigiem w workach Franek był pewny swego. Tymczasem niespodzianka! Ola jak zając wyskoczyła mu zza pleców i pierwsza wpadła na metę. Zabrzmiały brawa, a Franek nadął się i burknął: – Na pewno miała luźniejszy worek! – Następnym razem stań do wyścigu ze ślimakiem – zaproponowała mama, ale Franek wzruszył ramionami. – A co to za przyjemność wygrać ze ślimakiem? – prychnął. – Przecież ze ślimakiem nie można przegrać! – To znaczy, że przyjemność jest wtedy, kiedy można przegrać, tak? – spytała mama. – W takim razie wypadałoby chyba umieć przegrywać, co? – Jak to umieć przegrywać? – zdziwił się Franek. – Po prostu: najpierw starać się wygrać, a jeśli się nie uda, pogratulować zwycięzcy i następnym razem starać się jeszcze bardziej. – To trudne – zmartwił się Franek. Mama uśmiechnęła się czule. – Wiem, synku – powiedziała.
- Rozmowa na temat opowiadania:
- Jak zachował się Franek po zakończeniu wyścigu?
- Co ty zrobiłbyś na miejscu Franka?
- Co poradziła Frankowi mama?
- Omówienie znaczenia słów fair play. Tworzenie sylwetek: prawdziwego sportowca i kibica.
Napis fair play, kartka, mazak.
Rodzic pokazuje napis w języku angielskim fair play, odczytuje go i prosi dziecko, aby powiedziało, z czym kojarzą mu się te słowa. Rodzic zapisuje zdania na kartce, po każdym zdaniu zagina kartkę. Gdy dziecko powie swoje skojarzenia z tymi słowami, rodzic rozwija kartkę i pokazuje dziecku zapisane wypowiedzi, a następnie je odczytuje.
Pytania:
- Jak należy postępować, aby być dobrym sportowcem?
- Jak nazywa się ludzi zainteresowanych daną dyscypliną sportową i przychodzących np. na stadion, aby obejrzeć mecz?
- W jaki sposób powinien zachowywać się kibic?
Zasada zdrowej rywalizacji sięga starożytnej Grecji. Fair play to (z języka angielskiego) zbiór zasad obowiązujących w grze lub walce sportowej, których przestrzeganie pozwala na uczciwe i szlachetne jej rozegranie.
- „Najpierw skłon” – słuchanie piosenki i naśladowanie ruchem jej tekstu
https://www.youtube.com/watch?v=FZ3pj_ZkldQ
- Zabawa ruchowa z elementem skoku – Skok po medal.
Dziecko wykonuje obunóż skok z wyznaczonej linii. Mierzy długość skoku- zapisuje wynik na kartce. Po wykonaniu skoku przez wszystkich członków rodziny dziecko ogłasza zwycięzcę.
- Zabawa „Zrób to co ja” – kształtowanie pamięci ruchowej.
Rodzic wykonuje wymyśloną przez siebie sekwencję ruchów z piłką, np. 2 razy odbija piłkę od podłogi, raz rzuca piłkę w górę. Dziecko odtwarza wiernie pokazane przez rodzica ruchy. Na początek ruchów nie powinno być więcej niż trzy.
- Ćwiczenia intonacyjne „Dbam o zdrowie”. Dziecko wypowiada rymowankę: My o zdrowie dbamy, różne sporty uprawiamy, w określony przez rodzica sposób, np.: cicho, głośno, powoli, szybko, z radością w głosie.
- Karta pracy – 3, str. 66, przeczytajcie z rodzicem wyrazy: tak, nie, połączcie je z odpowiednimi zdjęciami, określcie położenie obrazka przedstawiającego piłkę na kolejnych kartkach, rysujcie po śladach rysunków piłek.