12.04.2021 r. -propozycje aktywności dla dzieci z grupy Krasnoludków i Biedronek
Temat tygodnia: Nie jesteśmy sami w kosmosie
Temat dnia: Ufoludki
Cel ogólny: wzbogacanie wiedzy o kosmosie i planetach
Propozycje zabaw i ćwiczeń
Dzisiaj jest Międzynarodowy Dzień Lotnictwa i Kosmonautyki
- Zabawa ruchowa „Start rakiety”
Dziecko siada w siadzie klęcznym. Naśladuje start rakiety, uderzając dłońmi najpierw w podłogę- bardzo powoli, potem w uda- szybciej, a następnie coraz szybciej w dłonie. Jednocześnie naśladuje głosem start rakiety, wymawiając długo kolejne samogłoski: a, o, i, e, u, y- wypowiada je coraz głośniej. Gdy rakieta wznosi się w górę, dziecko unosi ręce w górę i całym ciałem wykonuje wyskok w górę.
- Propozycja obejrzenia filmu
https://www.youtube.com/watch?v=MqrAV8D2zMg
- Zabawa ruchowa „Planety”
Dziecko biega swobodnie w różnych kierunkach. Rodzic stoi w środku pokoju. Na dźwięk klaśnięcia rodzica w dłonie dziecko chodzi wokół rodzica, który pełni rolę Słońca. Na kolejny sygnał dziecko biega swobodnie w różnych kierunkach.
- Oglądanie obrazka (załącznik), zauważanie różnic, rysowanie po śladzie (4-latki)
- Słuchanie wiersza pt. „Ufoludek” B. Szelągowskiej
Rodzic czyta dziecku wiersz:
Gdzieś daleko, we wszechświecie,
żyją sobie ufoludki.
Ale jak wyglądać mogą?
Może tak jak krasnoludki:
długa broda, czapka, pasek,
kubrak piękny i czerwony …
Albo może tak jak troll,
w gęstym lesie zagubiony…
Jak wielkolud, co potrafi
zniszczyć miasto jednym butem …
Chyba jednak jest niewielki!
Myślę, że jak liliputek!
Ktoś powiedział, że zielony
i w kosmosie spodkiem lata.
Ale jedno wiem na pewno:
tak jak ja jest ciekaw świata!
Rozmowa na temat treści wiersza:
- Do kogo może być podobny ufoludek z wiersza?
- Malowanie ufoludka
Rodzic przygotowuje kartkę, farby, pędzel, kubek z wodą.
Dziecko maluje ufoludka według swojego pomysłu.
Po zakończeniu pracy rodzic prosi, żeby dziecko opowiedziało, jak wygląda ufoludek.
- „Rozmowy kosmitów”
Dziecko wymawia sylaby: ba- bo- bi, be- bu- by, pa- po- pi, pe- pu- py, najpierw cicho i coraz głośniej, a następnie głośno i coraz ciszej.